تاباندن اشعه به الماسDiamond Irradiation

مدیر فروش آذر 17, 1392 دیدگاه‌ها برای تاباندن اشعه به الماسDiamond Irradiation بسته هستند
تاباندن اشعه به الماسDiamond Irradiation

امروزه اکثر سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یا همان جواهرات به دلیل بهبود کیفیت و در نتیجه افزایش قیمت مورد به‌سازی قرار می‌گیرند.
هر چه سنگ جواهر موجود قیمتی‌تر باشد و از اهمیت بیش‌تری برخوردار باشد، حساسیت در مورد نحوه‌ی به‌سازی بیش‌تر خواهد بود و روش‌های پیش‌رفته‌تری برای به‌سازی آن‌ها به کار می‌رود

الماس‌ها هم از این قائده مستثنی نیستند و حتی روش‌های به‌سازی بیش‌تری برای آن‌ها ابداع شده است.

acar colored diamonds 01 h Diamond Irradiation

یکی از این روش‌ها به‌سازی الماس به‌سازی از طریق تاباندن اشعه یا Irradiation است. نتیجه‌ی این به‌سازی به دست آوردن الماس‌هایی با رنگ‌های Fancy مثل: نارنجی، زرد، آبی، قهوه‌ای، سبز و به ندرت صورتی و قرمز خواهد بود.

فارغ از مراحلی که این روش به‌سازی دارد و کارهایی که بر روی الماس انجام می‌شود تا این رنگ الماس‌ها را به دست بیاوریم قصد دارم در مورد روش‌های تشخیص چند مورد از الماس‌های به دست آمده به این روش توضیحاتی ارائه کنم.

– گاهی اوقات رنگ الماس به تنهایی می‌تواند دلیلی بر اثثبات اعمال به‌سازی باشد، به طور مثال الماس‌هایی با رنگ سبز متوسط تا تیره می‌توانند به‌سازی شده باشند.

– الماس‌های طبیعی با رنگ خاکستری مایل به آبی خاصیت هدایت الکتریکی دارند، و در صورتی که در الماس‌های آبی خاصیت هدایت الکتریکی مشاهده نکنیم، می‌تواند دلیلی بر غیر طبیعی بودن رنگ آنها باشد.

مشاهدات میکروسکوپی

– در نزدیکی Culet پدیده‌ی Umbrella Effect را مشاهده می‌کنیم.

Umbrella Effect : مناطق رنگی شبکه مانند هستند که زمان بررسی گوهر از پهلو دیده می‌شوند، این مناطق رنگی نزدیک و موازی سطح گوهر هستند و از فرم تقاطع‌های مربوط به facet ها یا صفحات تراش پیروی می‌کنند.

– در بعضی از گوهرها وقتی از طرف Table آن‌ها را بر روی زمینه‌ی سفید قرار می‌دهیم، در اطراف Girdle حلقه‌ای تیره‌تراز رنگ الماس دیده می‌شوند

* در زیر تصویری از Diamond Cut یا برش مخصوص الماس مشاهده می‌کنیم که در آن Culet و صفحه‌ی Table و هم‌چنین Girdle مشاهده می‌شوند.

500px Diamond facets.svg 1 Diamond Irradiation

سومین روش هم استفاده از روش غوطه‌ور ساختن الماس‌ها در مایعات سنگین یا (Immersion) است که کمک بزرگی به دیدن این حلقه در ناحیه‌ی کمربند یا Girdle به ما می‌کند.

منبع عکس‌ها: ویکی‌پدیا و wmagazine.com

برگرفته از:

http://blog.naimi.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.