فیروزه Turquoise

مدیر فروش آذر 19, 1392 دیدگاه‌ها برای فیروزه Turquoise بسته هستند

فرمول شیمیایی: فسفات آلومنیوم مس هیدراته،CuAl6(Po4)4(OH)8 5(H2O)رده: فسفات ها
کاربرد: به عنوان یک سنگ زینتی در حکاکی ها و جواهر آلات
فیروزه نوعی کانی با ارزش و شاید هم با ارزش ترین کانی است. یک کانی نیمه شفاف در بازار تجارت جواهر آلات استخراج. این کانی حداقل از سال 6000 قبل از میلاد توسط مصری ها برای ائون آغاز شده است، امروزه فیروزه در زمره کانی های بسیار مشهور قرار گرفته است. هر چند وفور بلور های این کانی در تمامی اندازه های آن نادر است اما برخی از بلور های کوچک آن در ویرجینیا و نقاط دیگر یافت می شود. بیشتر نمونه های این کانی کریپتو کریستال هستند که بدین معناست تنها با میکروسکوپ دیده می شوند .هرچند زیباترین فیروزه متعلق به ایران است اما این فیروزه با برخی نمونه های آن در جنوب غربی ایالات متحده نیز رقابت می کند.نام این جواهر سنگ از یک کلمه فرانسوی گرفته شده است که به معنی سنگ ترکی است که از انجا مواد و کالاهای اساسی به اروپا صادر می شود.

هشدار

در دهه‌های اخیر عده‌ای از سنگهای قیمتی از جمله فیروزه را بصورت مدلی از مواد پلیمری تهیه و به بازار عرضه کرده‌اند که نه تنها دارای بار هنری ، معنوی و مادی نمی‌باشند، بلکه موجب ایجاد حساسیتهایی در نواحی پوست و ریه می‌شوند.

ویژگیهای فیزیکی :رنگ ان فیروزه ای است و از آبی سبز رنگ تا زرد کم رنگ تغییر می کند.نوع جلای آن مات تا مومی و در ماکرو ملکولها به صورت شیشه ای است.شفافیت:غیر شیشه ای
سیستم غیر بلوری:تریکلینیک،Bar1نمود بلوری :بلورهایی که به ندرت بزرگ هستند و دید ه نمی شوند،معمولا ماسیووکریپتوکریستالین هایی مانند ندولها و رگه های کوچک هستند.رخ: رخ آن در دوسطح کامل است اما غالبا دیده نمی شود.شکستگی آن از نوع صدفی وصاف است.سختی :6-5
گرانش ویژه :تقریبا 8/2-6/2(متوسط)خط اثر:سفید با یک ته رنگ سبز
کانی های همراه:پیریت،لیمونیت،کوارتزو رسها
این نوع کانیها در آریزونا،نیومکزیکو،ایالات متحده،استرالیا،ایران،افغانستان وسایر نقاط خاورمیانه یافت می شوند.
نام فیروزه ممکن است از لغت ترکیه در زبان فرانسه (Turquie) به معنی کشور ترکیه(Turkey)گرفته شده باشد. زیرا قدیمیها اعتقاد داشتند که ماده معدنی متعلق به آن کشور بود. مکان دیگر می‌تواند متعلق به توصیف فرانسه از Pievveturquie یعنی سنگ آبی تیره باشد.
منبع:
http://www.kimiastone.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.