فیروزه

مدیر فروش آذر 19, 1392 دیدگاه‌ها برای فیروزه بسته هستند

فیروزه از گذشته به دلیل داشتن رنگ آبی زیبا و درخشش چشمگیرش به سنگی شادی آور مشهور بوده است و خواص بسیار دارد . رنگ خالص آبی در فیروزه بسیار کمیاب ، و به همین دلیل نوع صاف و صیقلی آن بسیار با ارزش و گران است .

تارِيخچه کشف معادن فیروزه در ایران به حدود هفت هزار سال پيش می رسد . در عهد باستان . دو سنگ فیروزه و لاجورد بسیار قیمتی و مهم به شمار می رفتند ؛ چنان که هنگام تقسیم غنایم نسبت به طلا در اولویت قرار می گرفتند ؛ و همواره جزو ذخایر با ارزش و مهم پادشاهان بوده اند .

فیروزه ایران که معادن اصلی آن در شمال شرقی کشور واقع شده ، بهترین و زیباترین نوع این سنگ در دنیا قلمداد می شود و هر نوع فیروزه مرغوب را فیروزه ایران ( Persian Turquoise ) می گویند . اصولا” فیروزه را در دنیا به نام ایران می شناسند و در نمایشگاه های جواهر نیز ، این سنگ را سمبل کشور ما می دانند .

فیروزه به صورت توده های فشرده و یا قلوه سنگ از معادن استخراج می شود و مهمترین معادن آن در افغانستان ، شرق استرالیا ، ایالات متحده امریکا ، مصر ، آمریکای جنوبی ، بعضی مناطق آسیای مرکزی و حتی چین یافت می شود .

در معادن فیروزه رگه های سیاهرنگی در فیروزه ها وجود دارد که اصطلاحا” به این سنگ ها فیروزه شجری گفته می شود .

در بازار ایران دو نوع فیروزه پرطرفدار است ؛ فیروزه نیشابور که بهترین نوع و گران قیمت ترین فیروزه در دنیا محسوب می شود . و فیروزه دامغان که کیفیت پایین تری دارد . یکی از معروف ترین معادن فیروزه در دنیا در خراسان قرار گرفته و به همین علت این استان ، به خصوص شهر مشهد ، مرکز تلاش و معاملات عمده فیروزه در جهان است ؛ به طوری که مقدار زیادی از فیروزه استخراجی در معادن دیگر کشور ها در مشهد تراش می دهند و از آن جا به دیگر بازارهای جهانی وارد می کنند . فیروزه هایی که در مشهد تراش داده می شوند به نام فیروزه خراسانی مشهورند.

گفتنی است ، یکی از دیدنی ترین مراکز فیروزه دنیا آستان قدس رضوی است و در مکان های مختلف آن فیروزه های نادر به چشم می خورد .

در موزه جواهرات ملی ایران در بانک مرکزی ، انواع جواهرات ساخته شده از فیروزه با قدمت های متفاوت و در اندازه های نادر وجود دارد که در دنیا کم نظیر است .

در فرهنگ دینی ما در احادیث و روایات مختلف ، داشتن فیروزه بسیار توصیه شده است . جالب است بدانید در گذشته اعتقاد بر این بود که هر که با خود فیروزه داشته باشد بر دیگران پیروز خواهد شد ؛ بر این اساس نام اصلی این سنگ پیروزه بوده و بعدها به فیروزه تبدیل شده است .

این کانی که به رنگ آبی ، از روشن تا تیره است ، در اثر حرارت تغییر رنگ می دهد و به رنگ سبز مات در می آيد . نگین فیروزه در نتیجه تابش نور خورشید تبخیر می شود و تغییر رنگ می دهد . رنگ فیروزه در تماس با مواد شیمیایی و حتی آرایشی نیز تغییر می کند و جلای آن از بین می رود .

بنابراین توصیه می شود هنگام استفاده از مواد آرایشی و یا استحمام و شست و شو ، جواهرات دارای فیروزه در معرض این مواد قرار نگیرند.

منبع:

http://www.bakhtiarijewel.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.