کشف راز نحوه تشکیل خرده سیارکهای منظومه شمسی

مدیر فروش آذر 2, 1402 دیدگاه‌ها برای کشف راز نحوه تشکیل خرده سیارکهای منظومه شمسی بسته هستند
کشف راز نحوه تشکیل خرده سیارکهای منظومه شمسی

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه آزاد انگلستان درباره تاریخچه اولیه شکل گیری منظومه شمسی نشان می دهد بسیاری از خرده سیارکهایی که در این منظومه حضور دارند زمانی در گذشته های دور پوشیده از اقیانوسهایی از گدازه های روان بوده اند.

به نوشته هفته نامه علمی “نیچر” ، “ریچارد گرین وود” و همکارانش از دانشگاه آزاد واقع در”میلتن کینز” نسبت دو نوع ایزوتوپ اکسیژن را در شهاب سنگهایی که از دو خرده سیارک مختلف به دست آمده اند اندازه گیری کردند.

در این بررسی مشخص شد نسبت این دو ایزوتوپ در همه شهاب سنگهایی که از یک خرده سیارک به دست آمده اند دقیقا یکسان است و این امر صرف نظر از اینکه شهابسنگ به کدام بخش خرده سیارک تعلق داشته صادق است.

به اعتقاد محققان انگلیسی این نکته حکایت از آن دارد که سطح خرده سیارکها به حد کافی مذاب و سیال است بطوری که اجازه داده این دو ایزوتوپ با نسبت مساوی به صورت یکنواخت در همه سطح آنها توزیع شوند.

اما مایکل دیک ” “Michael Dakeاز دانشگاه آریزونا که متخصص تطور سیارات و خرده سیارکهاست، می گوید هرچند تحقیق اخیر حاوی نکات درخور توجهی است، اما نمی توان نتایج آن را در مورد همه خرده سیارکها تعمیم داد زیرا شواهد دیگری در دست است که نشان می دهد همه خرده سیارکها این حالت مذاب و گداخته نداشته اند.

منبع: خبرگزارى ایرنا

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.