شهاب سنگ ها راز آفرینش زمین را روشن می کنند

مدیر فروش فروردین 28, 1402 دیدگاه‌ها برای شهاب سنگ ها راز آفرینش زمین را روشن می کنند بسته هستند
شهاب سنگ ها راز آفرینش زمین را روشن می کنند

گروه شوک: دانشمندان پس از انجام تحقیقات بر سنگ ها و شهاب سنگ هایی که بر زمین سقوط کرده اند دریافته اند سیارات حدود ۳ میلیون سال پیش در یک چشم بر هم زدن شکل گرفته اند.
مطالعات اخیر نشان می دهد که کره زمین با گرد و غبار های فضایی، در میلیون ها سال پیش ساخته شده است. بخش عمده این اطلاعات از انجام آزمایشاتی روی سنگ های فرسایش یافته و تجزیه و تحلیل لایه های زمین به دست آمده است. در حال حاضر مسئولیت این تحقیقات را تیمی متشکل از اعضای موسسه کارنگی و موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس و دانشگاه مریلند برعهده دارند. این تیم از ۹ نفر تشکیل شده که ۷ نفر از کارشناسان را در قطب جنوب و دو نفر دیگر را به کویر های آفریقا فرستاده اند. آنها در تلاش برای کشف چگونگی تشکیل زمین در روز های اولیه منظومه شمسی به تحقیق پرداخته اند و این که چگونه مرکز و هسته زمین و لایه های آن در منظومه شمسی ساخته شده اند. آنها عناصر خاصی از قدیمی ترین لایه ها و سنگ های زمین را مورد تجزیه و تحلیل و آزمایشات شیمیایی قرار داده اند تا بتوانند به سرنخ هایی دست یابند.
آن ها لایه های زمین را به قسمت های مختلف از جمله هسته فلزی و میانه از جنس سیلیکات و نهایتاً پوسته تقسیم کرده اند.
مطالعات نشان داد که زمین ممکن است بیش از ۴/۴ میلیارد سال پیش شکل گرفته باشد و سیاره مریخ حدود ۵/۴ میلیارد سال پیش به وجود آمده است. آنها همچنین اضافه می کنند که از لحاظ تئوری یک سیاره برای تشکیل هسته خود، از عناصر خاصی همچون، اوسیمیوم، ایریدیوم، روتینوم، پلاتین، پلادیوم و رنیم ساخته می شود.
اما مطالعات نشان داده که فلزات سیاراتی چون ماه، مریخ و زمین، بیش از حد این عناصر را دارا هستند.
آن ها متوجه شده اند هنگام ترکیب زمین پس از تشکیل پوسته، جو و اتمسفر آن توسعه یافته است و پس از فرآیند های زمین شناسی شکل گیری کامل انجام شده است. رامبل داگ اخترشناس در این ارتباط می گوید: درک اطلاعات جدید می تواند تصویر بهتری از نخستین روز از ساخت زمین و شکل گیری آن در منظومه شمسی به ما بدهد و این که زمین در دوران کودکی خود به چه صورت شکل گرفته است.

تصاویر جدید از شعله های سرکش خورشید
گروه شوک: ستاره شناسان و دانشمندان ناسا به تازگی موفق به دریافت تصاویری بسیار نزدیک از سطح خورشید و شعله های پرحرارت آن شده اند که در حال زبانه کشیدن است.
در تصاویر منتشر شده به وسیله سازمان فضایی ناسا، طیف رنگی زیبایی با طول موج ۳/۱۹ نانومتر(۲۵ بار کوتاه تر از طول موج نور مرئی) دیده می شود.
عکس ها به وسیله دوربین( های سی Hi-C) موشک اکتشافی که چندی پیش هنگام تغییرات جوی سطح خورشید و در پی انفجار های پیاپی خورشید در نزدیکی آن حرکت کرده گرفته شده است.
به گفته دانشمندان سازمان فضایی ناسا، آینه های طراحی شده تلسکوپ و دوربین Hi-C که بسیار جدید و مدرن هستند برای به دست آوردن تصاویر خوب و روشن بسیار موثر بوده اند. لئون گولاب، اخترشناس مرکز اختر فیزیکی هاروارد در این باره می گوید: تصاویر و اطلاعات به دست آمده موفقیت بسیار بزرگی بوده و در به دست آوردن اطلاعات پرارزش بسیار موثر خواهد بود. تصاویر تنها از ۱۰ دقیقه حرکت موشک گرفته شده که تنها حدود ۳۳۰ ثانیه توانسته داده های جدید را در خود ضبط کند و میزان حرارت خورشید میلون ها درجه گرما در سطح اتمسفر آن را نشان می دهد.
وی اضافه می کند، آشنایی بیشتر با فعالیت های خورشیدی می تواند اثرات این فعالیت ها را بر سطح زمین و محیط زیست زمین بیشتر روشن کند.
میزان درجه حرارت شعله های خورشید به حدی است که اشعه ایکس و اشعه ماوراء بنفش طول موج شدیدی از خود نشان می دهند.
برای چند دهه دانشمندان در حال تلاش و تحقیق بوده اند که به درک چگونگی گرمای بیش از حد خورشید در قسمت جوی و اتمسفری خود پی ببرند و این گرمای بیش از حد و انفجار در سطح آن می تواند تاثیرات مضری برای زمین داشته باشد که عواقب متفاوتی بر سطح زمین به وجود می آورد.
پلاسمای جو خورشید می تواند میزان حرارت خود را تا میلیون ها کیلومتر در فضا منتشر کند. تصاویر گرفته شده نشان می دهد که فعالیت های خورشیدی در نزدیکی لکه های خورشیدی به نام NOAA1520 متمرکز است. دانشمندان ناسا در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات در این نقاط خورشیدی هستند.
جاناتان سیرتین از مرکز فضایی مارشال ناسا در این باره می گوید: ما موفق شدیم نقاط حساس و گرم تر را یافته و در مورد آنها بررسی های بیشتری انجام دهیم.
http://www.magiran.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.