محققان در مورد ادعا های یک تحقیق در مورد حیات مریخی یک شهاب سنگ تردید دارند

مدیر فروش مهر 9, 1397 دیدگاه‌ها برای محققان در مورد ادعا های یک تحقیق در مورد حیات مریخی یک شهاب سنگ تردید دارند بسته هستند
محققان در مورد ادعا های یک تحقیق در مورد حیات مریخی یک شهاب سنگ تردید دارند

حقیقات جدید درباره شهاب سنگ Tissint که در سال ۲۰۱۱ برروی کوه های مراکش سقوط کرد منجر به گزارشی شد مبنی بر این که مایعات حاوی کربن (ایجاد شده توسط منابع حیاتی) روزگاری بر سطح مریخ جریان داشته است.

محققین این تحقیق، دوم دسامبر در مجله Meteoritics & Planetary Science گفتند: “وجود مایعات سرشار از مواد آلی که در سنگهای نزدیک سطح مریخ نفوذ کرده اند تاثیر مهمی در مطالعه محیط زیست گذشته مریخ و نیز جستجوی فعالیت های بیولوژیکی بسیار قدیمی در مریخ دارد.”

اما بعضی از کارشناسان این احتمال را که مواد آلی این شهاب سنگ نشات گرفته از فرآیندهای غیر جاندار باشد را رد نمی کنند.

همانطور که ستاره شناس معروف Carl Sagan زمانی می گفت: “ادعاهای فوق العاده قوی نیازمند شواهد و مدارک فوق العاده قوی می باشند.”

آقای Andrew Steele میکروبیولوژیست در موسسه کارنگی در واشنگتن، در شهر واشنگتن دی سی که این شهاب سنگ را مورد مطالعه قرار داده است می گوید: “من فکر نمی کنم که محققین مسئولیتی برای ارائه این شواهد فوق العاده داشته باشند و فکر هم نمی کنم که در حال حاضر چنین شواهدی هم داشته باشند.”

یک سنگ آسمانی بزرگ

شهاب سنگ Tissint توسط یک شهاب آسمانی ازمریخ به بیرون پرتاب شده بود و در ساعات اولیه صبح روز ۱۸ جولای ۲۰۱۱ به صورت یک سنگ آسمانی بزرگ فروزان در استان تاتای صحرای مراکش به زمین افتاد. Tissint یکی از پنج شهاب سنگ مریخی است که سقوطش توسط مردم مشاهده شده است، و همین طور برای اولین بار توسط آقای Hasnaa Chennaoui Aoudjehane از دانشگاه حسن دوم در کازابلانکا مورد مطالعه قرار گرفت.

مطالعات قبلی اثری از مواد آلی در شقاق کوچک شهاب سنگ Tissint پیدا کرده اند (مواد حاوی ترکیبات کربن که بر روی زمین، از مواد بنیادی حیات هستند) در حالی که به صورت یک سنگ در مریخ بود. اما دانشمندان به شدت این موضوع را مورد بحث قرار دادند که آیا این ترکیبات توسط جانداران یا دیگر فرایندهای غیر زنده تولید شده اند.

در مطالعه جدید، آقای Philippe Gillet زمین و سیارهشناس در مؤسسه École Polytechnique Fédérale de Lausanne سوئیس و یک تیم از همکارانش ترکیبات آلی موجود در شهاب سنگ را مورد تجزیه و تحلیل شیمیایی قرار دادند.

تیم تحقیقاتی آقای Gillet عقیده دارد که برخورد یک سیارک در گذشته سبب ایجاد این ترک ها در Tissint در حالی که هنوز روی سطح مریخ حضور داشته، شده است. یعنی به وسیله ایجاد ماده مذاب “رگ” که سبب جذب برخی از مواد حاوی کربن می شود.

کربن همانند سایر عناصر در اشکال مختلفی که ایزوتوپ نامیده می شوند، در می آید. با اندازه گیری مقداری از این ایزوتوپ، دانشمندان می توانند منشاء احتمالی کربن در ترکها را تعیین کنند.

پس از تجزیه و تحلیل ترکیبات کربنی ترکهای شهاب سنگ Tissint، تیم تحقیقاتی متوجه شد که ایزوتوپ کربن سبکتر از آن است که از جو مریخ آمده باشد، برخلاف نظری که برخی از دانشمندان به آن اعتقاد داشتند. آنها نتیجه گرفتند که مواد شیمیایی توسط مایعات سرشار از مواد آلی که احتمالا از جانداران به وجود آمده بودند به داخل این سنگ رخنه کرده است.

اما Steele و دیگر دانشمندان گمان نمی کنند که این شواهد آن ادعاها را ثابت کند.

یک تحقیق که در سال ۲۰۱۲ در مجله علوم توسط آقای Steele منتشر شد نشان داد که مواد آلی موجود در Tissint و ۱۰ شهاب سنگ دیگر در مریخ نشات گرفته از فرایندهای آتشفشانی است. اگرچه Steele همان مواد آلی که Gillet و تیم او مورد بررسی قرار دادند را مورد مطالعه قرار نداد.

آقای Steele می گوید مواد آلی موجود در مایعات می توانند از منابع دیگری جز حیات نشات گرفته باشند همانند آلودگی بر روی زمین، شهاب سنگ های کوبیده شده در مریخ یا سایر مواد شیمیایی غیر جاندار. او افزود که برخی از این منابع می توانند ایزوتوپهای سبک کربن را هم تولید کنند.

آقای Allan Treiman یک دانشمند سیاره شناس در موسسه ماه و سیاره در هوستون و دانشمند ارشد آزمایشگاه علمی مریخ ناسا در یک ایمیل به خبرگزاری Live Science گفت: “مایعات آلی در بعضی از سنگهای آتشفشانی بر روی زمین یافت می شوند، و به هیچ عنوان ربطی هم به جانداران ندارند.”

Tissint تنها شهاب سنگی نیست که جنجالی را بر سر ادعاهای حیات مریخی به راه انداخته است. شهاب سنگ آلن هیلز ۸۴۰۰۱ که در قطب جنوب در ۲۷ دسامبر ۱۹۸۴ کشف شد هم گمان می رود که از مریخ آمده باشد. در سال ۱۹۹۶، دانشمندان ادعا کردند که شواهدی مبنی بر باکتری های فسیل شده در آن پیدا کرده اند اما دیگر دانشمندان توضیحات دیگری غیر از وجود حیات در مریخ را برای این مسئله ارائه دادند.

آقای Steele گفت که دانشمندان هنوز نمی توانند احتمال وجود حیات بر روی سیاره سرخ را رد کنند زیرا تمامی عوامل شیمیایی سازنده حیات در آنجا وجود دارد. او افزود که دانشمندان می بایست دارای شواهدی قویتری برای اثبات ادعای وجود حیات در مریخ باشند.
http://kooy.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.