سفینه مدارگرد مسنجر در عطارد نشانه هایی از بارش های شهابی پیدا می کند

مدیر فروش مهر 9, 1397 دیدگاه‌ها برای سفینه مدارگرد مسنجر در عطارد نشانه هایی از بارش های شهابی پیدا می کند بسته هستند
سفینه مدارگرد مسنجر در عطارد نشانه هایی از بارش های شهابی پیدا می کند

این گونه نیست که عطارد به مانند یک باغ خوش آب و هوای منظومه شمسی باشد! این کوچک ترین سیاره منظومه شمسی و نزدیک ترین سیاره به خورشید، مدام با تابش های خورشیدی بمباران می شود و همان طور که می چرخد، دمای بخشی از آن که روز است، تا دمای نقطه ذوب سرب افزایش می یابد. بخش بیرونی اتمسفر آن که اگزوسفر نام دارد و تقریبا می توان گفت که وجود خارجی ندارد، نشانه هایی از گاز و غبار را در خود جای داده است.

موضوعی در باره اگزوسفر که حتی از این هم عجیب تر می باشد آنست که اگزوسفر ثابت نمی ماند. یک دستگاه طیف سنج که مخصوص اتمسفر عطارد و ترکیبات سطح آن است، کشف کرده است که مقدار کلسیم موجود در اگزوسفر به صورت دوره ای کم و زیاد می شود، این بررسی در طی مدت ۹ “سال عطاردی” انجام شده که از مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است، مسنجر طی این مدت به دور عطارد می چرخیده است.

بر طبق گفته دانشمندان ناسا، محتمل ترین منبع کلسیم و نیز علت دوره ای بودن مقدار آن، بارش های شهابی می باشد. نورهای ساطع شده نشان می دهند که بارش شهابی اسدی، بارش شهابی صورت فلکی جوزا و بارش های شهابی جنوبی و شمالی صورت فلکی ثور، باقی مانده های ستاره های دنباله داری هستند که از مدار سیاره ما عبور کرده اند. برخی از این بارش های شهابی بارها رخ می دهند و این در حالی است که ستاره دنباله دار مربوطه، مدت ها پیش از آنجا رفته و تنها شهاب سنگ های آنها برجای مانده است.

همان طور که ستاره دنباله دار گرد خورشید می چرخد، نور خورشید آن را گرم می کند و سبب می شود یخ و سایر مواد فرّار موجود در آن به صورت گاز تبدیل شود، این گازها در اثر فشار تابش خورشید از دنباله به اطراف پراکنده می شوند. تا این که ستاره دنباله دار فرسوده می گردد و مدار آن با قطعات جامد پوشیده می شود، قطعاتی که اندازه بیشتر آنها در حد اندازه ذرات غبار می باشد، در این حالت مدار ستاره دنباله دار به مانند شیرینی دونات عجیب و غول آسائی دیده می شود. هنگامی که زمین از این دونات عبور کند، سبب می شود بارش شهابی رخ دهد، این بارش شهابی به صورت ذراتی است که در اتمسفر زمین می سوزند.

ولی این مورد برای عطارد تا حدی متفاوت است. چون در عطارد اتمسفری وجود ندارد، بنابر این ذرات یاد شده نمی سوزند. ناسا اعلام کرده است در همان حال که ذرات مربوط به ستاره دنباله دار سبب بارش شهاب سنگ بر روی عطارد می شوند، این ذرات به سطح عطارد می خورند و تبخیر می شوند که این تبخیر شامل مولکول های کلسیم نیز می شود. تبخیر در اثر فشار و ضربه، کلسیم را به اگزوسفر پمپاژ می کند و این همان موضوعی است که مسنجر آن را ردیابی می کند.

پرسشی که وجود دارد اینست که این شهاب ها از کجا می آیند؟ با اجرای شبیه سازی کامپیوتری و در نظر گرفتن موارد کاندید شده برای این منشاء و بشمار آوردن اثرات گرانشی که مشتری و سایر سیارات بر روی مدارات ستاره های دنباله دار دارند، ناسا منبع پدید آورنده شهاب های عطارد را به ستاره دنباله دار Encke محدود کرده است.

“دگرگونی اگزوسفر متشکل از کلسیم در سیاره عطارد در اثر موقعیتی که سیاره در مدار خودش دارد، چندین سال است که از طریق مشاهدات مسنجر شناخته شده است ولی این طرح پیشنهادی که می گوید منبع این دگرگونی، بارش شهابی مرتبط با یک ستاره دنباله دار خاص می باشد، ایده جدیدی است. “این را Sean Solomon می گوید که مدیر پژوهشی سفینه مسنجر و از دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک است. او می افزاید: “این بررسی، مبنایی را برای جستجوی مدارک بیشتر فراهم می سازد، مدارکی که مربوط است به تأثیری که بارش های شهابی بر روی تعامل عطارد با محیط خودش در منظومه شمسی برجای می گذارد.”
http://kooy.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.