گارنت

مدیر فروش تیر 6, 1402 دیدگاه‌ها برای گارنت بسته هستند
گارنت

گروه گارنت

پیروپ (Pyrope)

آلماندن (Almandine)

اسپسارتین (Spessartin)

گروسولر گارنت (Grossuler Garnet)

آندرادیت (Andradite)

وجه تسمیه: از یک واژه یونانی به معنی دانه‌ای شکل گرفته شده است که در فارسی به آن نارسنگ گویند

سیستم تبلور: کوبیک

سختی : ۵ /۷-۵/۶

وزن مخصوص: ۲/۴-۵/۳

ضریب شکست:۱٫۸۱-۱٫۷۴۶

میزان شفافیت : شفاف تا نیمه شفاف

رنگ : رنگ آنها با ترکیب شیمیایی تغییر می کند و به رنگهای قرمز روشن تا تیره( پیروپ)، سرخ تا قرمز تیره متمایل به سیاه( آلماندن)، زرد متمایل به قهوه ای (اسپسارتین)، بیرنگ و سبز(گروسولر) و… دیده می شود

جلا: شیشه ای گاهی چرب یا صمغی
در فارسی به آن بیجاده، لعل سوخته نیز می‌گویند. ابتدا آن را از انواع یاقوت می‌دانستند و پیش از کشف لعل قیمت بسیار بالایی داشته است. معمولاً هر چه اندازه‌ی بلورهای گارنت بیشتر شود، از شفافیت آن کاسته می‌شود

A3B2(SiO4)3 فرمول شیمیایی: ترکیب شیمیایی گارنتها با فرمول ساختمان کلی A3B2(SiO4)3 بیان می‌شود. در این فرمول موضع A با کاتیونهای Ca وMg ، Fe+2 یا Mn+2 و موضع B با کاتیونهای Fe+3 ، Cr+3 اشغال می‌شود.
در ترکیب آن معمولا مقداری Ca و Fe+2 وجود دارد. رنگ آن از قرمز تیره تا تقریبا سیاه تغییر می‌کند. اغلب شفاف است و به همین خاطر در جواهر سازی مصرف می‌شود. نام آن از یک واژه یونانی به معنی آتش‌سان گرفته شده است. رودولیت نامی است که به گارنت ارغوانی یا قرمز مایل به صورتی روشن داده شده و ترکیب آن با دو بخش پیروپ و یک بخش آلماندین مطابقت دارد.

محل تشکیل : گارنت یکی از کانیهای مهم و با گسترش وسیع است که به مقدار فراوان در بعضی از سنگهای دگرگونی و به صورت سازه فرعی در بعضی از سنگهای آذرین یافت می‌شود. این کانی بیش از همه درشتیهای میکادار ، شیستهای هورنبلند دار و گناسیها مشاهده می‌شود به همین خاطر بارها به عنوان کانی شاخص دگرگونی به کار برده شده است.

پیدایش در ایران :در شیستهای میکادار منطقه خلج مشهد ، آلماندین همراه با استارولیت یافت می‌شود. در شیستهای میکادار جاده بین همدان و ملایر )زمان اباد همدان) آلماندین با آندالوزیت همراه است. در منطقه کوه گبری رفسنجان بلورهای گارنت معمولا از نوع آندرادیت و گروسولاریت هستند. برخی بلورهای سبز رنگ حاوی ۱٫۵ درصد کروم اند و بنابراین از نوع رمانتویید هستند که برای تزیین استفاده می شوند. در کرندونیت کوه اهر – زنجان ، گارنت همراه با کرندوم دیده می‌شود. گارنتهای نوع گروسولار در سنگی که یکسره از این کانی تشکیل شده است. در ناحیه زند – اهر و معدن آهن سمنان و ناحیه علیای دره مرادبیگ یافت شده‌اند همچنین در اسکارنهای ورقه ورقه تنگ حنا درنیریز فارس وکوه گنبد رفسنجان یافت می شوند

کاربرد : نمونه های شفاف آن در جواهر سازی مصرف دارد. همچنین گارنت ها به عنوان ساینده در کاغذ سمباده مصرف دارند.به عنوان ساینده در بتن های ضد سایش جهت پرداخت لوازم الکتریکی ،برای تولید سنباده ، تولید وسایل فیلتری ودر نوع مرغوبتربه عنوان سنگ نیمه جواهری استفاده می شود.

وجوه مشخصه :گارنتها معمولا از بلورهای مکعبی مشخص ، سختی و رنگ شناخته می‌شوند. بطور کلی چگالی ، ضریب شکست در تشخیص اعضای این گروه بسیار موثر است. به استثنای اوارویت که در برابر فوتک تقریبا گدازناپذیر است. سایر گارنتها در درجه ۳ الی ۳٫۵ (از مقیاس گدازپذیری) گداخته می‌شوند. گارنتهای آهندار یعنی آلماندین و آندرادیت در مقابل شعله فوتک گداخته می‌شوند و گلوله‌های مغناطیسی تولید می‌کنند. مخلوط اسپسارتین و کربنات سدیم ، چنانچه روی ذغال تا حد گداخت گرم شوند مهره‌ای به رنگ سبز مایل به آبی (تشخیص منگنز) پدید می‌آورند. اوارویت همراه با فسفات مهره سبز رنگی (تشخیص کروم) تولید می‌کند.

تاریخچه گارنت:محدوده وسیع ترکیب شیمیایی گارنتها که وسیعتر از هر کانی گوهری دیگر است به صورت تنوع و دیگر خواص فیزیکی در گونه‌های مختلف آن بروز می‌کند. از زمان مسیح تا کنون گارنتی که به عنوان گوهر استفاده می‌شود، به رنگ سرخ تیره بوده و بنابراین به باور بسیار تنها رنگ کانی همین رنگ است. در حالی که گارنت به تمام رنگها مجزی آبی یافت می‌شود. پیروپ و آلماندین و محلول جامدهای بین آنها به رنگ سرخ و بنفش با سایه‌های گوناگون یافت می‌شوند. از این گارنتها در روزگار باستان به عنوان گوهر استفاده می‌شد.گروسولار می‌تواند به رنگ سرخ نیز باشد، اما بیشتر به رنگ زرد نارنجی تا قهوه‌ای مایل به نارنجی است که به عنوان گوهر استفاده زیادی دارد. اخیرا گونه‌ای گارنت شفاف به رنگ سر زمردی به نام تساووریت در پارک تساووکنیا یافت شده است. گونه توده ای سبز یشمی گروسولار آفریقای جنوبی به عنوان جانشین یشم استفاده می‌شود. آندرادیت می‌تواند به رنگ سبز مایل به زرد تا سیاه باشد، اما گونه شفاف سبز آن یعنی امانتویند اهمیت گوهری دارد. اسپسارتین گوهری کمیاب است، اواروویت یا گارنت کروم‌دار به صورت بلورهای سبز سیر درخشان یافت می‌شود.

خانواده گارنت:گارنت‌در رنگ‌های‌ مختلف‌ وجود دارد و متداول ‌ترین‌ رنگ‌ آن‌ قرمز تیره‌ است. نام‌ دیگر گارنت‌ لعل‌ است. البته‌ در حرفه‌ جواهرسازی‌ به‌ سنگ‌ اسپینل‌ هم‌ چون‌ رنگ‌ قرمز دارد، گاهی‌ لعل‌ گفته‌ می‌شود.
گارنت‌ کلمه ‌ای‌ لاتین‌ و به‌ معنای‌ دانه‌های‌ مُدوّر است. گارنت‌ شفاف‌ در جواهرسازی‌ مورد استفاده‌ قرار می‌ گیرد و چند : نوع‌ معروف‌ و قابل‌ استفاده‌ آن‌ در جواهرسازی عبارت اند از:

رنگ‌های‌ گارنت‌ جلوه‌ و زیبایی‌ خاصی‌ دارند. این‌ گوهر به‌ دلیل‌ تنوع‌ رنگ‌ و وجود معادن‌ پراکنده‌ در تمام‌ دنیا به‌ خصوص‌ در کشورهای‌ پرجمعیت‌ (از جمله‌ هندوستان، پاکستان‌ و برزیل) و انواع‌ خاصی‌ از آن‌ در کشورهای‌ اروپایی‌ در ساخت‌ جواهرات‌ بومی‌ جایگاه‌ خاصی‌ دارد و به‌ دلیل‌ ارزانی‌ برای‌ تمام‌ طبقات‌ مردم‌ قابل‌ استفاده‌ است. ناگفته‌ نماند در بسیاری‌ از همین‌ کشورها در مورد این‌ گوهر اعتقادات‌ و باورهای‌ خاصی‌ وجود دارد. گفتنی‌ است‌ این‌ گونه‌ اعتقادات‌ در مورد سنگ‌ها، به‌ طور کلی‌ جنبه‌ نمادین‌ دارد

synthetic gemstone:اصولاً گوهرها به‌ خاطر رنگ، درخشش، شفافیت، سختی‌ زیاد، کمیابی‌ و یا پدیده‌های‌ نوری‌ مورد توجه‌ انسان‌ها بوده‌اند. همین‌ انگیزه‌ها باعث‌ شده‌ که‌ امروزه‌ در لابراتوارها گوهرهایی‌ با ترکیبات‌ شیمیایی‌ برابر و خواص‌ فیزیکی‌ مشابه‌ با گونه‌های‌ طبیعی‌ ساخته‌ شود؛ و البته‌ مصنوعی‌ بودن‌ این‌ سنگ‌ها باید ذکر شود تا استفاده‌کننده‌ گمراه‌ نشود؛ برای‌ مثال‌ گفته‌ شود یاقوت‌ مصنوعی، زمرد مصنوعی‌ و…؛ این‌ شیوه‌ ساخت‌ راsynthetic gemstone گویند.

Imitation:به‌ علاوه، گوهرهایی‌ هم‌ به‌ نام‌ بدلی‌ ساخته‌ می‌ شوند که‌ معمولاً موادی‌ مثل‌ شیشه‌ و پلاستیک‌ در آنها به‌ کار رفته‌ است. این‌ بدل‌ها فقط‌ رنگ، جلا و شفافیت‌ جواهرات‌ اصل‌ را دارند و فاقد خواص‌ فیزیکی‌ و شیمیایی‌ نوع‌ اصل‌ هستند. به‌ این‌ شیوه‌ ساخت‌imitationگویند.
http://www.gsi.ir/

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.