الماس

مدیر فروش اسفند 20, 1392 دیدگاه‌ها برای الماس بسته هستند
الماس

ویژگیهای زمین شناسی و توصیفی

نام الماس از واژه يوناني آداماس به معني نشكن ونفوذناپذير گرفته شده است.شواهدي وجود دارد كه اين نام همچنين براي گونه هاي بي رنگ ياقوت در زمان باستان به كار مي رفته است.براي ملاك شناسايي سنگ،گوهر را روي سندان گذاشته وسپس با چكش ضرباتي را به آن مي زدند تاببينند كه چقدر پايداري مي كند.ياقوت بي رنگ والماس از اين آزمون سربلند بيرون مي آمدند.اما بسياري از سنگ هاي ارزشمند هر چند خالص هم بودند،بلافاصله مي شكستند.امروزه نمي توان الماس را تنها با ويژگي سختي مشخص نمود.

تاريخچه الماس

سلطان جواهرات امروزه ندرتاً در مجموعه جواهرات باستاني يافت شده است واين احتمال مي رود كه انواع اندازه هاي الماس در جهان باستان به معناي واقعي كمياب بوده است..آداماس در يكي از نشانهاي يهودي وجود دارد ولي دلايلي وجود دارند كه اين نام به سنگي سست تر از الماس اشاره مي كند:احتمالاً سافير بي رنگ ويا توپاز بي رنگ بوده است.روي هر قطعه جواهر از اين نشان يهودي نام يكي از قبايل اسرائيل حكاكي شده است.
كاهن اعظم يهودي از آواماس براي رسيدن به تصميم نهايي، از قانوني استفاده مي كرد.اگر اين سنگ كدر مي شود حكم بر ضد آن مورد بود واگر روشن مي شد قضاوت به نفع آن مورد بود.
احتمالاً الماس براي اولين بار به عنوان اولين وسيله تراش جواهر به كار مي رفته است وسختي زيادآن ،استفاده از آن را براي اين هدف موثر كرده است.يونانيان بستان فكر مي كردند كه تنها را شكستن الماس فروكردن آن در خون بز است وبعد از آن به راحتي شكسته مي شود نزديك كردن الماس به كاني مگنتيت اثر آن را از بين مي برد.اين دو ويژگي توسط بسياري از پژوهشگران رد شده اند.تا قرن 18 فكر مي شد كه الماس زهر دارد،خاصيتي كه كساني كه صاحب الماس بودند از آن راضي بودند زيرا افسانه زهري بودن الماس يكي از راه هاي مهم سرقت الماس را منتفي مي كرد.بلع الماس ودفع آن نيز بعد از چند روز شايع بود.در ضمن فكر مي شد كه پودر الماس داراي زهر مهلكي باشد اما احتمالاً به آن آرسنيك مي افزودند وكشندگي آن به خاطر آرسيك بود.يك حادثه واقعي در تاريخ الماس بزرگ ومعروف سنسي(sancy) اتفاق افتاده است كه يك خدمتگذار مورد اعتماد الماس را حمل مي كرده كه مورد تاراج دزدان قرار مي گيردولي دزدان نمي توانند الماس را پيدا كنند واو را مي شكنند وبعد ها الماس را از شكم او پيدا شد وبه خزانه بازگردانده شد.الماس به شكلي وسيعي براي حفاظت از بشر ،به عنوان طلسم استفاده مي شده است .مخصوصاً حفاظت از چشم ضخم ،شايد به اين خاطر شر تاريكي تصور مي شد والماس درخشندگي وخيره كنندگي وبازتاب شديد نور داشت همچنين در مبارزات طلسم شكست ناپذيري بود.در شرق گاهي به عنوان چشم سوم بت از آن استفاده مي شد .با ظهور روش هاي جديد علمي، در قرن 19 تحليل كاني ها آسان تر شد وبسياري از خرافاتدر مورد جواهرات از نزديك مورد آزمايش قرار گرفت و رد شد .به اين ترتيب بوميان ثروتمند هند از استفاده نمودن پودر الماس براي حفاظت دندان از پوسيدگي منع شدند.همچنين پنداشته مي شد كه پودر الماس مردم را از اصابت برق آسمان حفظ مي كند.حتي امروزه بعضي موارد ديني از الماس براي بالا بردن اگاهي و هوشياري معنوي استفاده مي كنند .

ترميم الماس

الماس به شكلي هوشمندانه ،بوسيله تابش هاي مختلف رنگ آميزي مي شود ودر برخي موارد ، با در معرض حرارت قرار دادن ترميم مي شود.امروزه شكاف ها و ترك هاي الماسها را با انباشته كردن آنها ، با شيشه پنهان مي دارند.

الماس در ايران

هيچ منبع الماسي تاكنون در ايران گزارش نشده است .در هيچيك از منابع تاريخي نيز اشاره اي به الماس در ايران نشده است. واقعيت اين است كه با توجه به ويژگيهاي زمين شناسي ايران ما نمي توانيم انتظار پيدايش الماس را در زمين هاي ايران داشته باشيم.

الماس در عقايد ملل جهان

در زمان باستان اعتقاد بر این بود که الماس یا از طریق سخت شدن قطره ای ژاله و یا از متلاشی شدن ستاره ای که بر زمین می افتد به وجود می آید و تنها مردان الماس بر خود می آویختند و هدیه حلقه نامزدی با نگین الماس بعدها مرسوم شد.
جنگجویان بر این باور بودند که حمل الماس درون بطری شیشه ای، موجب افزایش شجاعت و دلاوری ایشان می شود. امروزه این گوهر گرانقدر نمایانگر عشقی جاودانی است. هندیان بر این باورند که وجود لکه و خراش بر روی الماس بسیار بدشگون است و موجب می شود که خدای ایندرا از بهشت محروم می شود.
گروهی از ایرانیان به خصوص بخشهای غربی ایران، اعتقاد دارند که الماس به صورت گرد می باشد و کسی که آن را می یابد فقط با نمد می تواند آن را نگهدارد و دوباره به زمین فرو می رود.

پراكندگي جهاني

معدنهای باستانی الماس در ناحیه گلندا در هند جنوبی مشهورترین منبع استخراج الماس می باشد. الماس در ناحیه وسیعی از برزیل وجود دارد و بیشتر آنها دارای کیفیت خوبی می باشد.
کربونادو یا الماس کدر یک الماس ریز بلور سیاه است که در گراولهای رودخانه ای برزیل یافت می شود. بورات از دیگر انواع الماسهای صنعتی مهم است که در برزیل و آفریقای جنوبی یافت می شود. الماسهای آلوویال در اکثر ایالتهای آمریکا وجود دارد و بزرگترین الماس آمریکای شمالی در معدن آرکاناس وجود دارد. الماسهای استرالیایی عهد حاضر کوچک و مایل به زردند اما سنگهای سفید یا نگی مانند صورتی، قهوه ای مایل به صورتی در معادن کیمبرلیت شمال استرالیا یافت می شوند. اکثر الماسهای مشهور قیمتی در آفریقای جنوبی می باشند. اولین الماس گزارش شده در سال 1866 بوده است. دیگر مناطق عبارتند از بوتسوانا، چین، غنا، گینه، روسیه، تانزانیا، ونزوئلا، زئیر و زیمباوه.
http://www.gsi.ir/

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.