آیا سیارک آپوفیس در سال ۲۰۶۸ به زمین برخورد می‌کند؟

مدیر فروش فروردین 12, 1403 دیدگاه‌ها برای آیا سیارک آپوفیس در سال ۲۰۶۸ به زمین برخورد می‌کند؟ بسته هستند
آیا سیارک آپوفیس در سال ۲۰۶۸ به زمین برخورد می‌کند؟

چند وقتی است که شایعاتی در خصوص احتمال برخورد سیارکی با نام آپوفیس به زمین در سال ۲۰۶۸ مطرح شده و بسیاری را نگران کرده است. اما ناسا امروز با رد این موضوع گفته که سیاره ما حداقل برای یک قرن آینده از اصابت این جرم آسمانی در امان خواهد بود. با دیجی رو همراه باشید.

به گفته ناسا، نتایج حاصل از یک مشاهده جدید راداری در کنار تجزیه و تحلیل دقیق مدار به منجمان کمک کرده تا نتیجه بگیرند که حداقل تا ۱۰۰ سال آینده هیچ گونه خطری از سوی آپوفیس سیاره زمین را تهدید نمی‌کند.

سیارک آپوفیس، که تخمین زده می‌شود حدود ۳۴۰ متر قطر داشته باشد، در سال ۲۰۰۴ کشف شد و به سرعت به عنوان سیارکی مشهور شد که می‌تواند تهدیدی جدی برای زمین باشد. منجمان در ابتدا پیش‌بینی کرده بودند که این سیارک در سال ۲۰۲۹ به شکل ترسناکی به زمین نزدیک خواهد شد.

در ادامه و با انجام مطالعات دقیق‌تر خطر برخورد در سال ۲۰۲۹ رد شد، اما همچنان خطر بالقوه دیگری که می‌توانست از نزدیک شدن آپوفیس به زمین در سال ۲۰۳۶ ناشی شود، ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بود.

هنگامی که آپوفیس در حوالی ۵ مارس (۱۵ اسفند) با فاصله ۱۷ میلیون کیلومتری از کنار زمین رد شد، ستاره شناسان از فرصت استفاده کردند و با استفاده از مشاهدات راداری قدرتمند، تخمین مدار این سیارک به دور خورشید را با دقت بسیار زیادی تصحیح کردند و این مسئله به آن‌ها امکان داد تا با اطمینان خطر برخورد در سال ۲۰۶۸ و مدت‌ها پس از آن را رد کنند.

دیوید فارنوکیا از مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین در ناسا (CNEOS) می‌گوید:

خطر برخورد در سال ۲۰۶۸ دیگر مطرح نیست و محاسبات ما هیچگونه احتمال خطری را حداقل برای ۱۰۰ سال آینده نشان نمی‌دهد.

به کمک مشاهدات نوری اخیر و مشاهدات راداری بیشتر، عدم قطعیت در مورد مدار آپوفیس از صدها کیلومتر به تنها چند کیلومتر در سال ۲۰۲۹ تقلیل پیدا کرده و این موضوع دانش ما در مورد محل قرارگیری سیارک در سال ۲۰۲۹ و مدار حرکتی آن در سال‌های بعد را بسیار بیشتر کرده است. بنابراین، اکنون می‌توانیم آپوفیس را از لیست خطر حذف کنیم.

منبع orissapost

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.