کشف سیاه چاله موسوم به «تک شاخ» در فاصله‌ای نزدیک به زمین

مدیر فروش فروردین 9, 1402 دیدگاه‌ها برای کشف سیاه چاله موسوم به «تک شاخ» در فاصله‌ای نزدیک به زمین بسته هستند
کشف سیاه چاله موسوم به «تک شاخ» در فاصله‌ای نزدیک به زمین

دانشمندان یک سیاه چاله جدید کشف کرده‌اند که تنها یک هزار و ۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. این سیاه چاله که “تک شاخ” نامگذاری شده، نزدیکترین سیاهچاله به منظومه شمسی است که تاکنون شناخته شده است.

سیاه چاله “تک شاخ” تنها سه برابر خورشید ما است و یک سیاهچاله کوچک به شمار می‌رود. دانشمندان دانشگاه ایالتی اوهایو در حال جستجوی ستاره‌هایی درخشان با سیاه چاله‌های غیرتعاملی در نزدیکی آن‌ها بودند که موفق به کشف این سیاه چاله جدید شدند. غیرتعاملی بودن چنین سیاه چاله‌هایی بدین معناست که مانند سیفون عمل نکرده و هیچ ماده‌ای از ستاره‌های مذکور را در خود فرو نمی‌برند. در واقع، سیاه چاله و ستاره تا حد امکان نزدیک به هم بوده اما تعاملی با یکدیگر ندارد.

ردیابی و کشف سیاهچاله‌ها معمولاً بسیار دشوار است، چرا که نور نمی‌تواند از آن‌ها خارج شود و این باعث می‌شود که حتی بزرگترین تلسکوپ‌های نوری هم از مشاهده آن‌ها عاجز باشند. البته سیاهچاله‌هایی که به طور فعال از یک ستاره نزدیک به خود تغذیه می‌کنند، می‌توانند گاهی اوقات نور مرئی داشته باشند. این در حالی است که سیاه چاله‌های غیرتعاملی چنین شانسی را هم برای دیده شدن ندارند و در واقع، تنها به واسطه تشعشعات یا تأثیرات گرانشی که ممکن است روی ستاره‌های نزدیک خود داشته باشند،‌ قابل ردیابی هستند.

سیاه چاله غیرتعاملی تازه کشف شده در صورت فلکی تک شاخ یا مونوسروس واقع شده و در واقع دلیل نامگذاری آن به تک شاخ هم همین محل قرارگیری آن بوده است. البته، این اولین بار نیست که دانشمندان سیاه چاله‌ای را در نزدیکی منظومه شمسی کشف می‌کنند. در سال ۲۰۲۰، تیم دیگری از دانشمندان خبر از کشف یک سیاه چاله در فاصله ۱۰۰۰ سال نوری از زمین دادند که البته مطالعات بعدی شک و تردیدهایی در خصوص این مشاهده مطرح کردند و وجود چنین سیاه چاله‌ای به طور کامل اثبات نشد.

منبع reviewgeek

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.