بر روی عطارد چه می‌گذرد؟

مدیر فروش دی 12, 1401 دیدگاه‌ها برای بر روی عطارد چه می‌گذرد؟ بسته هستند
بر روی عطارد چه می‌گذرد؟

در نگاه اول به تصاویر تلسکوپی، شاید تشخیص سیاره‌ی عطارد از ماه کمی دشوار به نظر برسد. وجود جوی بسیار رقیق و نازک، عمدتاً از جنس اکسیژن، سدیم، هلیوم و دیگر گازها، سطح این سیاره را در مقابل سنگ‌های سرگردان منظومه‌‌ی‌شمسی بی‌پناه کرده است. در نتیجه سطح این سیاره، درست همانند ماه، پُر است از هزاران دهانه‌ی برخوردی بزرگ و کوچک. سطح این سیاره همچنین پوشیده از کوه‌ها و صخره‌های ریز درشتی است که در اوایل عمر این سیاره به دلیل فعالیت آتش‌فشانی، به‌وجود آمده‌اند. شباهت دیگر این سیاره با قمر زمین، در اندازه است. قطر عطارد فقط ۴،۸۷۶ کیلومتر است و این در حالیست که قطر ماه ۳،۴۷۴ کیلومتر است. پس عطارد کوچک‌ترین سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی هم محسوب می‌شود.

در کنار کوچک‌ترین و نزدیک‌ترین سیاره به خورشید در منظومه‌ی شمسی،‌ عطارد لقب سریع‌ترین سیاره‌ی این منظومه را نیز به دوش می‌کشد. سرعت متوسط این سیاره در مدارش به دور خورشید ۱۷۰،۵۰۳ کیلومتر بر ساعت است. همین موضوع سبب می‌شود تا یک‌بار گردش این سیاره به‌ دور خورشید، فقط ۸۸ روز زمینی به‌طول بی‌انجامد. از سوی دیگر چرخش این سیاره به دور محور چرخش خودش کُند است؛ هر شبانه‌روز عطارد، ۵۹ روز زمینی طول می‌کشد. در نتیجه سیاره‌ی عطارد هربار، شبانه‌روز طولانی را تجربه می‌کند.

جنس پوسته‌ی عطارد از سیلیکات است. در زیر این پوسته، گوشته‌ای صخره‌ای وجود دارد که احتمالاً در اوایل عمر این سیاره، منبع فوران‌‌های آتش‌فشانی بوده است. هم‌چنین در مرکز سیاره‌ی‌ عطارد، هسته‌ای عظیم، عمدتاً از جنس آهن قرار دارد که ۷۵ تا ۸۵ درصد از حجم کل سیاره را تشکیل داده است. همین هسته‌ی غول‌پیکر، مسئول چگالی بالا ‌و هم‌چنین میدان مغناطیسی عطارد است.

همان‌طور که اشاره شد، عطارد تقریباً فاقد جو است؛ به‌عبارت دیگر، اتمسفر عطارد آن‌قدر ناچیز است که به راحتی می‌توانیم این سیاره را فاقد اتمسفر در نظر بگیریم. یکی از دلایل این امر، گرانش اندک این سیاره معادل ۳۸ درصد گرانش زمین، است. این گرانش اندک نمی‌تواند ذرات جو را دور سیاره حفظ کند و بادهای خورشیدی به راحتی ذرات سازنده‌ی اتمسفر را پراکنده می‌کنند.

به دلیل نزدیکی به خورشید، سطح این سیاره در سمت روز، ‌گرمای شدیدی را متحمل می‌شود. دمای این قسمت تا ۴۳۰ درجه‌ی سلسیوس افزایش می‌یابد. اما به دلیل نبود اتمسفر، گرمای قسمت روز، به سمت دیگر سیاره که پشت به خورشید است، منتقل نمی‌شود. پس عطارد شب‌های بسیار سردی را نیز تجربه می‌کند که دمایش تا منفی ۱۸۰ درجه‌ی سلسیوس هم افت می‌کند. همین تفاوت زیاد دما در سمت روز و شب عطارد،‌ گزاره‌ی شدیدترین افت و خیز دما بین سیارات منظومه‌شمسی را نیز به این سیاره نسبت می‌دهد. در کنار اختلاف دمای شدید سیاره، نزدیکی عطارد به خورشید و نبود اتمسفر در اطرافش، باعث بی‌دفاع شدن این سیاره در مقابل تشعشعات خورشیدی می‌شود.https://iliadmag.com/

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.