سردترین سیاره منظومه شمسی کدام سیاره است؟

مدیر فروش اسفند 14, 1400 دیدگاه‌ها برای سردترین سیاره منظومه شمسی کدام سیاره است؟ بسته هستند
سردترین سیاره منظومه شمسی کدام سیاره است؟

به باور بسیاری از مردم و علاقه مندان به نجوم، سیاره نپتون به عنوان هشتمین سیاره از نظر فاصله از خورشید، باید سردترین سیاره باشد، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، مقام اول در سردترین سیاره منظومه شمسی به اورانوس می رسد.

اورانوس،مانند نپتون، که در سال ۱۷۸۱ کشف شد، در یک گروه با کیوان و مشتری به عنوان سیارات خارجی یا گازی شناخته می شوند اما کمی متفاوت تر. اورانوس و نپتون با نام “غول یخی” شناخته می شوند. هر دو سیاره دارای جوهای سرد و یخ زده هستند که به جای گاز از یخ ساخته شده اند. فاصله نپتون نسبت به خورشید دورتر است اما با این وجود نپتون سردترین سیاره نیست و عنوان سردترین سیاره متعلق به اورانوس است.

اما چه چیز باعث می شود اورانوس سردترین باشد؟
اورانوس-نپتون. کدام سردتر است؟

انتظار می رود که نپتون بسیار سردتر از اورانوس باشد. اما دمای اورانوس کمتر است. نپتون، دورترین سیاره منظومه شمسی ما، ۴٫۵ میلیارد کیلومتر و اورانوس، ۲٫۸۸ میلیارد کیلومتر با خورشید فاصله دارند. اورانوس بیش از یک میلیارد کیلومتر با نپتون فاصله دارد، اما در عین حال سردتر است. چرا؟ مکانیسم این امر ناشناخته است. با این حال، اخترشناسان تصور می کنند که دمای داخلی بالاتر نپتون (و تبادل گرما بین لایه های هسته و لایه های بیرونی) ممکن است دلیل این باشد که چرا نپتون از اورانوس سردتر نیست. دلیل دیگر سردتر بودن اورانوس نسبت به نپتون این است که با اینکه هر دو سیاره یعنی اورانوس و نپتون میزبان جوهای تقریباً یکسان هستند و هر دو سیاره در جو خود مقادیر قابل توجهی متان دارند که یکی از قویترین گازهای گلخانه ای است و گرما را به دام می اندازد، با این حال، نپتون کمی بیشتر از اورانوس، متان را در خود نگه می دارد. از نظر فنی، حدود ۳٪ در مقابل ۲٪ اورانوس. بنابراین، این افزایش اندک در متان باعث ورود گرمای بیشتر به جو نپتون می شود. در نتیجه ، نپتون دائماً در حدود ۶ درجه گرمتر از اورانوس است. سردترین دما در نپتون در حدود ۳۵۰- درجه فارنهایت اندازه گیری شده است ، در حالی که سردترین درجه حرارت در اورانوس ۳۵۶- درجه فارنهایت یا ۲۱۵- درجه ساتیگراد اندازه گرفته است.

آیا اورانوس به دلیل برخورد باستانی سردترین سیاره است؟

چرا اورانوس کج است؟اورانوس به پهلو خوابیده

یکی دیگر از توضیحات احتمالی در مورد رکورد دمای پایین اورانوس، مربوط به گذشته های دور آن است. در مطلب اورانوس، سیاره به پهلو خوابیده گفتیم که اورانوس کج است. گویی چیزی به پهلوی اورانوس اصابت کرده و او را به پهلو خوابانده است. درجه انحراف این سیاره از محور حدود ۹۸ درجه است، بدین معنی که قطب های شمال و جنوب آن در جایی که خط استوای زمین می چرخد قرار دارند. یکی از نظریات مهم در مورد کج بودن اورانوس برخورد جرمی سنگین به اندازه یک سیاره سنگی مانند زمین به اورانوس در اوایل شکل گیری منظومه شمسی است.متأسفانه، اخترشناسان نسبت به آنچه در این غول یخی رخ داده کاملاً مطمئن نیستند ولی در اثر برخورد شدید گرمای هسته آن خارج شده است. در حال حاضر، اورانوس بدون ایجاد گرمای داخلی بوده و میزبان رکورد درجه حرارت پایین در میان سیارات منظومه شمسی است.

یک ویژگی منحصر بفرد دیگر اورانوس این است که در طول نیم سال اورانوسی که معادل ۴۲ سال زمینی است، قطب شمال اورانوس به سمت خورشید و در طول نیم سال بعدی قطب جنوب آن به سمت خورشید قرار می گیرد (هر دور چرخش اورانوس به دورخورشید ۸۴ سال زمینی طول می کشد). این امر ظاهرا باید با این نتیجه همراه باشد که زمانی که یک قطب به سمت خورشید قرار دارد باید گرم تر از قطب دیگر باشد اما در مورد اورانوس این امر به یکی از شگفتی های آن تبدیل شده است، چرا که دمای اورانوس در همه جای آن در طول یک سال اورانوسی تغییر نمی کند و همواره حدود ۲۱۵- درجه سانتی گراد است. این ویژگی را برای اولین بار کاوشگر فضایی ویجر ۲ در سال ۱۹۸۶ کشف کرد.

بیشتر بخوانید:

گرمترین سیاره منظومه شمسی کدام سیاره است؟

دورترین منطقه در منظومه شمسی ما

منبع: www.space.com ، astronimate.com
http://shabahangins.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.