روزتا Rosetta اسرار شهاب سنگ را فاش می‌کند.

مدیر فروش تیر 31, 1398 دیدگاه‌ها برای روزتا Rosetta اسرار شهاب سنگ را فاش می‌کند. بسته هستند
روزتا Rosetta اسرار شهاب سنگ را فاش می‌کند.

کشف نقاشی های دیواری باستانی در اِفسوس ترکیه آیا مصرف دارو‌های ضد افسردگی در دوران بارداری مجاز است؟ اقیانوس منجمد شمالی، به سرعت در حال از دست دادن شاخص های زندگی حیات دریایی است. تغییرات میزان اُکسیژن جوی، اقلیم زمین را طی سال ها، شکل داده است. حس‌گرهای کشسان می‌توانند گازهای مهلک و اشعه UV را شناسایی کنند.

یک نسل پیش از ما ستاره‌شناسان فکر می‌کردند ستاره‌های دنباله‌دار اجسام ساده‌ای هستند، گوی‌های کثیفی از سنگ و یخ که مقداری مواد شیمیایی ارگانیک داشتند. اما پس از شش ماه گردش به دور شهاب سنگ ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko، کاوشگربدون سر نشین روزتا نشان داد این اجرام خیلی بیشتر از آن‌چه که قبلا تصور می‌شد فعال و پیچیده هستند.
آژانس فضایی اروپا (ESA) بعضی از یافته‌های اولیه را که ۷ دستگاه از ۱۱ دستگاه نصب شده روی روزتا برای ما ارسال کرده بود را فاش کرد. بدون شباهت به توده‌ای از سنگ و یخ بدون فعالیت، ۶۷P مجموعه‌های متنوعی از مواد و فرایندها را شامل می‌شود که با نزدیک شدن به خورشید تغییر می‌کنند.

عجیب‌ترین چیزی که با نزدیک شدن روزتا به ۶۷P مشاهده شد شکل آن بود. به‌جای یک گوی فشرده یا استوانه نامنظم، بیشتر شبیه یک “اردک پلاستیکی” بود، با دو بخش، یک بخش کوچک به اندازه ۲٫۶x2.3×1.8km و یک بخش بزرگتر به اندازه ۴٫۱x3.3×1.8km که با یک تکه باریک گردن مانند به هم وصل شده‌اند و دارای شکافی به طول ۵۰۰m می‌باشد. به نظرESA، شکاف‌های نظیر این در ۶۷P به خاطر فشار ناشی از گرم و سرد شدن به وجود آمده‌اند، با وجود این معلوم نیست شکاف بزرگ هم به همین دلیل ایجاد شده باشد، و اینکه روزی در اثر فشار بیشتر از ستاره دنباله‌دار جدا می‌شود یا نه.

گردن و شکاف آن با اسرار دیگری مربوط به منشا شهاب سنگ آمیخته است. ترکیب مواد هر دو بخش یکیست، سوال این‌جاست که این گردن در اثر فرسایش به وجود آمده یا از اتصال دو جرم مشابه با منشا یکسان تشکیل شده است.

واقعیت جالب دیگر اینست که ستاره دنباله‌دارخیلی اسفنجی‌تراز انتظار ما است. ۱۰ بیلیون تن وزن ۶۷P به نظر کم نمی‌آید، ولی حجم آن معادل ۲۱٫۴ کیلو متر مکعب است، باعث می‌شود تراکمی معادل ۴۷۰ کیلومتر مکعب داشته باشد. این یعنی ۷۰ تا ۸۰ در صد آن خلل و فرجی است که از غبار یخ و فضاهای خالی کوچک است.

۷۰ در صد سطح ستاره دنباله‌دار که نقشه برداری شده دارای تنوع زیادیست، ۱۹ منطقه با ساختارهای مختلف که با اسامی مصر باستان نام‌گذاری شده‌اند. برخی از این مناطق با غباری پوشیده شده‌اند که از ذرات یخی که از درون ستاره دنباله‌دار فوران کرده و مانند امواج ریگ روان بر روی سطح نشسته، تشکیل شده‌اند. مناطق دیگر یا از موادی شکننده تشکیل شده‌اند و یا پهنه‌هایی وسیع و هموار می‌باشند. اشکال عجیب دیگری وجود دارند که برآمدگی‌های بزرگی بر روی پرتگاه‌های تندی هستند که منشا آن‌ها ناشناخته است.

اطلاعاتی که روزتا برای ما دارد فقط درباره ستاره دنباله‌دار نیست. موادی که ستاره‌های دنباله‌دار را احاطه می‌کنند به خوبی شناخته شده‌اند، اما روزتا نشان می‌دهد که مواد دیگری هم اطراف ۶۷P وجود دارند. تاکنون دستگاه‌ها نشان دادند که مقدار زیادی غبار و گاز از ستاره دنباله‌دار به بیرون فوران می‌کند تا جائیکه هر وقت از خورشید رو بر می‌گرداند توده‌ای موقت از غبار دیده می‌شود که به دور ستاره دنباله‌دار می‌چرخد.به علاوه، غیر از فواره‌های آب که با فشار پراکنده می‌شوند، دی اکسید کربن و منو اکسید کربن نیز در آن وجود دارد.

موضوع مهم گازهای ۶۷P ایجاد اتمسفراست و همچنین با وزش بادهای خورشیدی و تابش اشعه UV به اتم‌های گاز، آن‌ها را یونیزه کرده و یک کره مغناطیس به وجود می‌آورد. ESA می‌گوید این با نزدیک شدن به خورشید این پدیده شدیدتر می‌شود.

مت تیلور، دانشمند پروژه روزتا می‌گوید: “وقتی ستاره دنباله‌دار به خورشید نزدیک می‌شود روزتا در مدار آن باقی می‌ماند، تا دریابد هر روز و به مرور زمان چه تغییراتی رخ می‌دهد، چگونه فعالیتش اضافه ی‌شود، چه تغییراتی در سطح آن پیش می‌آید و چه واکنشی به بادهای خورشیدی دارد.همین چند ماه که در کنار ستاره دنباله‌دار بودیم اطلاعات زیادی به دست آوردیم، ولی با به دست آوردن اطلاعات بیشتر امیدواریم به منشا آن و روند تکاملش پی ببریم.”

http://kooy.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.