سیاره مشتری و برخورد شهاب سنگ‌

مدیر فروش تیر 18, 1398 دیدگاه‌ها برای سیاره مشتری و برخورد شهاب سنگ‌ بسته هستند
سیاره مشتری و برخورد شهاب سنگ‌

اگر فکر می‌کنید که خطر برخورد شهاب سنگ به کره زمین خیلی بالاست، باید حتما به سیاره مشتری سفر کنید. نتایج اولیه یک تحقیق نشان می‌دهد که این سیاره هر سال مورد اصابت ۶٫۵ شهاب سنگ غول‌پیکر قرار می‌گیرد.

پیشتر تصور می‌شد که تعداد برخوردها بسیار بیشتر از مقدار باشد، اما در این تحقیق که در یک کارگاه بین‌المللی در مورد سیاره مشتری ارائه شد، تعداد شهاب سنگ‌هایی که به مشتری برخورد می‌کنند کمتر از مقدار پیشین ارزیابی شده است. این تخمین به کمک مشاهده‌ی مداوم سیاره مشتری توسط ۶۰ منجم آماتور انجام گرفته است.

عدد ۶٫۵ با استفاده از تعداد دفعات برخورد در مدت مشاهده و روش‌های آماری به دست آمده است. اگر تعداد برخوردها بیشتر از ۶٫۵ مورد در سال باشد، باید در مدت مشاهده برخوردهای بیشتری دیده می‌شد.

مشاهده منظم سیاره مشتری توسط گروه منجمین آماتور از سه سال پیش آغاز شد. این گروه بالغ بر ۵۳۰۰۰ ویدیو را ضبط کردند که مجموع مدت زمان آن‌ها ۱۳۴۴ ساعت شد. این ویدیو‌ها توسط شهروند دانشمندان اروپایی و استرالیایی تحلیل شد.

نکته عجیب اینکه در هیچ کدام از ویدیوها برخوردی دیده نشد ولی ندیدن برخورد هم به اندازه دیدن آن اهمیت دارد. با استفاده از ویدیوها، گروه موفق شد محیط اطراف سیاره مشتری را به دقت خوبی بررسی کند هر چند که هنوز نقشه آن کامل نشده است. این بررسی امکان استفاده از روش‌های آماری برای تخمین تعداد برخوردها را فرآهم کرد. اگر تعداد برخوردها بیشتر از این می‌بود در این مدت حتماً باید دیده می‌شد.

در کل تاریخ نجوم چهار مورد از برخورد شهاب‌سنگ با سیاره مشتری ثبت شده است. مورد اول برخورد شهاب سنگ Shoemaker-Levy در سال ۱۹۹۴ بود. این برخورد بزرگترین برخورد ثبت شده است که موجب شده تا ماه‌ها لکه‌های سیاه‌رنگی بر روی سیاره مشتری مشاهده شود. مورد دوم در سال ۲۰۰۹ دیده شد. در این برخورد شهاب‌سنگی به طول ۵۰۰ متر به مشتری برخورد کرد. مورد سوم در ۲۰ آگوست ۲۰۱۰ توسط یک منجم آماتور ژاپنی ثبت گردید. مورد آخر هم در ۱۷ مارچ ۲۰۱۶ توسط منجمین آماتور Gerrit Lernbauer و John McKeon دیده شده است. این دو با خوش شانسی هر چه تمام‌تر این صحنه را ضبط کرده‌اند که عکس آن را در بالا می‌بینید.

برنامه‌های وسیع‌تری برای مشاهده مداوم سیاره مشتری و تخمین دقیق‌تر تعداد برخوردها در دست اقدام است. منجمین بر این باورند که سیاره مشتری سپر محافظ منظومه شمسی در برابر هجوم شهاب‌سنگ‌ها است. داشتن درک دقیقی از اتفاقاتی که در مشتری می‌افتد و تعداد شهاب‌سنگ‌هایی که به آن برخورد می‌کنند به درک بهتر نحوه تعامل سیارات در منظومه شمسی کمک شایانی خواهد کرد.

منبع: Jupiter Fireballs: Big Impacts Occur 6 to 7 Times Per Year

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.