بهرام ۴ میلیارد سال پیش هوایی پر از اکسیژن داشته

مدیر فروش آذر 30, 1402 دیدگاه‌ها برای بهرام ۴ میلیارد سال پیش هوایی پر از اکسیژن داشته بسته هستند
بهرام ۴ میلیارد سال پیش هوایی پر از اکسیژن داشته

دانشمندان دانشگاه آکسفورد ترکیب و ساختار شهابسنگ های بهرامی که روی زمین یافته شده، و داده هایی که از روح (Spirit)، خودروی بهرام نورد ناسا درباره ی سنگ های سطح دهانه ی گوسف این سیاره به دست آمده را بررسی کردند. این واقعیت که سنگ های روی سطح بهرام (مریخ) پنج برابر بیشتر از شهاب‌سنگ ها نیکل دارند پرسش هایی را برانگیخته بود و تردیدهایی را در این باره که این شهاب‌سنگ ها دستاورد آتشفشان های سیاره ی سرخ باشند پدید آورده بود.

پرفسور برنارد وود، از بخش دانش زمین دانشگاه آکسفورد، و سرپرست این پژوهش که در نشریه ی نیچر هم منتشر شد می گوید: «چیزی که ما نشان داده ایم اینست که هم شهاب‌سنگ ها و هم سنگ های آتشفشانی سطحی دارای ریشه ای یکسان در ژرفای درون سیاره ی سرخ هستند، ولی سنگ های سطحی در محیط پراکسیژن تری ساخته شده اند که می تواند ناشی از بازیافت مواد پراکسیژن و رفتن آن ها به درون سیاره [و سپس بازگشت به سطح] باشد.»

«این نتیجه شگفت آور است زیرا این شهاب‌سنگ ها از نظر زمین شناختی “جوان” هستند – با سنی حدود ۱۸۰ میلیون تا ۱۴۰۰ میلیون سال-، ولی خودروی روح بخش بسیار کهنسالی از سیاره را بررسی می کرد که بیش از ۳۷۰۰ میلیون سال از عمرش می گذشت.»

گرچه این امکان وجود دارد که ساختار زمین سناختی بهرام از ناحیه ای به ناحیه ی دیگر تفاوت بسیار زیادی داشته باشد، ولی پژوهشگران بر این باورند که به احتمال بسیار، این تفاوت ها ناشی از فرآیندی به نام فرورانش است – فرآیندی که طی آن، پوسته ای به زیر پوستهی دیگر می لغزد و بدین ترتیب، مواد آن به درون سیاره فرو می روند. به گفته ی این پژوهشگران، سطح بهرام در روزگاران بسیار آغازین تاریخش اکسیده شده بوده، و در اثر فرورانش، مواد اکسیژن‌دار سطح به لایه های کم ژرفای درونی فرو رفته و سپس طی فوران های ۴ میلیارد سال پیش، دوباره به سطح بازگشته است. شها‌سنگ ها در مقابل، سنگ های آتشفشانی بسیار جوان تری هستند که از جای ژرف تری در درون سیاره بالا آمده اند و از همین رو، از این فرآیند تاثیر کمتری گرفته اند.

پرفسور وود می گوید: «مفهوم این پژوهش این است که بهرام در زمانی حدود ۴۰۰۰ میلیون سال پیش، هوایی سرشار از اکسیژن داشته، بسیار پیش از شکل گیری اکسیژن جوی زمین در حدود ۲۵۰۰ میلیون سال پیش. همانگونه که سیاره ی بهرام رنگ نمادین سرخش را از فرآیند اُکسایش گرفته، این احتمال هم هست که “سیاره ی سرخ” میلیاردها سال پیش از پراکسیژن شدن هوای زمین، نمدار، گرم و زنگار گرفته بوده است.
http://www.1star7sky.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.