سرزمین قوم لوط براثر برخورد شهاب‌سنگ نابودشده است

مدیر فروش تیر 5, 1398 دیدگاه‌ها برای سرزمین قوم لوط براثر برخورد شهاب‌سنگ نابودشده است بسته هستند
سرزمین قوم لوط براثر برخورد شهاب‌سنگ نابودشده است

سیناپرس/ یافته‌های باستان‌شناسان نشان می‌دهد که شهرهای سودوم و گومورا که منتسب به قوم لوط هستند، سه هزار و هفتصد سال پیش براثر برخورد یک شهاب‌سنگ و انفجار ناشی از آن به‌طور کامل نابودشده‌اند.

تیمی از باستان‌شناسان دانشگاه ترینیتی جنوب غربی (Trinity Southwest University) در نیومکزیکو در مطالعات و کاوش‌های اخیر خود در حاشیه بحرالمیت موفق به کشف تمدنی شدند که سه هزار و هفتصد سال پیش براثر برخورد یک شهاب‌سنگ بزرگ نابودشده است. این شهاب‌سنگ بزرگ در آن زمان وارد اتمسفر شده و پس از انفجاری بزرگ در جو، به این منطقه اصابت کرده است.

در همین رابطه فیلیپ سیلویا (Phillip Silvia) پژوهشگر و باستان‌شناس آمریکایی در جریان نشست سالانه پژوهش‌های شرقی دنور واقع در کلرادو، گزارشی جامع از حفاری‌های انجام‌شده در این منطقه ارائه داده و اعلام کرد که بر اساس مطالعات علمی انجام‌شده و تطبیق روایات ذکرشده در متون مذهبی، این منطقه باید همان محل شهرهای سودوم و گومورا باشد که در تورات از آن‌ها یادشده است.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که این شهرهای واقع‌شده در دره اردن در هنگام نابودی حدود شصت و پنج هزار نفر سکنه داشته و به‌طور ناگهانی به‌واسطه برخوردی شدید و موج عظیمی از گرما، باد و ریز گردها منهدم شده است.

یافته‌های باستان‌شناسان همچنین گویای این حقیقت است که فشار ناشی از تصادم شهاب‌سنگ با این منطقه موجب شده تا آب دریای مرده یا همان بحرالمیت نیز با شدت زیادی وارد منطقه شده و به‌نوبه خود آسیب‌هایی جدی به شهر وارد کرده و سهمی به سزا در نابودی نهایی آن داشته باشد. پژوهشگران در گزارشی اعلام کردند که انفجار ناشی از این رویداد به‌طور کامل تمدن سودوم و گومورا را که در میانه عصر مفرغ بودند، نابود کرده و شدت آن به حدی بوده که خاک حاصلخیز منطقه را نیز نابود کرده است.

یافته‌های دانشمندان همچنین نشان می‌دهد انفجار شهاب‌سنگی فوق سبب نابودی تل الحمام که طی چندین سال گذشته مورد حفاری قرار داشته نیز شده و روش‌های تخمین قدمت مبتنی بر ایزوتوپ‌ها رادیو کربنی نشان‌دهنده نابودی یک‌باره تمامی بخش‌های این شهر ازجمله دیواره‌ها و سایر سازه‌های خشتی و آجری بوده و به همین دلیل تنها آثار سنگی شهرهای سودوم و گومورا برجا مانده‌اند.

یکی از یافته‌های بسیار جالب‌توجه در این سایت باستانی، قطعه سفالی است که سطح آن براثر حرارت زیاد ناشی از انفجار شهر، به شیشه تبدیل‌شده است. شواهد باستان‌شناسی و تاریخی نشان می‌دهد که پس‌ازاین رویداد هیچ انسانی برای مدت‌زمانی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال به این محل پای نگذاشته و منطقه قوم لوط طی این مدت به‌کلی خالی از سکنه بود.
http://akharinkhabar.ir/

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.