کشف الماسی که متعلق به زمین نیست

مدیر فروش خرداد 19, 1398 دیدگاه‌ها برای کشف الماسی که متعلق به زمین نیست بسته هستند
کشف الماسی که متعلق به زمین نیست

اخیرا الماس‌های بسیار نادری درون یک شهاب‌سنگ پیدا شده‌اند که به گفته دانشمندان متعلق به سیاره‌ گمشده‌ای با قدمت ۴/۵ میلیارد سال هستند.
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از DailyMail، الماس‌های کشف‌شده از بقایای سیاره‌ای تشکیل شده‌اند که متعلق به ۴/۵ میلیارد سال پیش، زمانی که منظومه شمسی در حال شکل‌گیری بود، است.

این شهاب‌سنگ که یک دهه قبل با زمین برخورد کرد، از بقایای یکی از سیاراتی است که در منظومه شمسی اولیه تشکیل شده بود؛ یعنی چند میلیون سال پیش از تولد خورشید.

به گفته دانشمندان، شهاب‌سنگ «آلماهاتا سیتا» که حاوی الماس‌های میکروسکوپی است، از بقایای یکی از سیارات مرموز اولیه است که ۴/۵ میلیارد سال پیش به دور خورشید می‌چرخید. این جسم آسمانی که کمی بزرگ‌تر از عطارد بوده است، در یک برخود کیهانی از بین رفته است.

ارزش این الماس‌های نادر بسیار بالاست، همچنین دانشمندان با بررسی آنها فرصت منحصر به‌فردی برای جمع‌آوری اطلاعات درباره تشکیل سیارات دیگر دارند. ده‌ها مورد از این دنیاهای جوان، که اندازه‌شان بین ماه و مریخ بود، به‌هم برخورد کردند تا سیارات سنگی منظومه شمسی تشکیل شود. آلماهاتا سیتا نام محلی در سودان است که این سنگ فضایی در سال ۲۰۰۸ در آنجا سقوط کرد.

برخی از مردم در شهر وادی حلفا و ایستگاه قطار در صحرای نابیان شاهد سقوط این شهاب‌سنگ بودند، براساس گزارش‌ آنها، توپی آتشین در آسمان دیده‌ شده است. این شهاب‎سنگ متعلق به گونه بسیار نادری به نام «یورلیت» است که وزن آنها از چند گرم تا چند کیلوگرم است.

الماس‌های داخل شهاب‌سنگ کریستال‌های کوچکی دارند که به گفته دانشمندان، تشکیل چنین کریستال‌هایی نیازمند فشار فوق‌العاده بالایی است. دانشمندان بر این باورند که بدن سیاره مادر این شهاب‌سنگ طی دوره ۱۰ میلیون ساله اول منظومه شمسی در یک برخورد فاجعه‌آمیز نابود شده است.

دکتر فرهنگ نبیی، از موسسه تکنولوژی سوئیس، می‌گوید: «بیش از ۴۸۰ شهاب‌سنگ در طبقه‌‌بندی یورلیت جای می‌گیرند. بسیاری از شهاب‌سنگ‌ها از ماه یا مریخ می‌آیند با این حال این سیاره در دوره اولیه منظومه شمسی نابود شده است که همین باعث می‌شود شهاب‌سنگ نادری باشد».
http://ana.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.