کریزوبریل

مدیر فروش اسفند 21, 1400 دیدگاه‌ها برای کریزوبریل بسته هستند
کریزوبریل

از گونه های زیرین این سنگ قیمتی گرفته شده است.Chrysos به معنی زیرین است و بریل نیز به حجم و میزان بریلیم در این سنگ اشاره دارد .کریزوبریل برای نامیدن این گروه از سنگ های ارزشمند در ۱۵۰ سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است اساسی ترین سنگ تاریخی در این گروه چشم گربه است.
گونه ای بسیار شایسته وتجاری کریزوبریل ،الکساندریت است که نام خویش را پس از کشف در روسیه در قرن نوزدهم در زاد روز الکساندر بدست آورد. این گونه کریزوبریل به وسیله کمی اکسید کروم رنگی می شود وبه طور معمول در روشنایی روز به رنگ سبز است اما بسته به مکان قرارگیری ،رنگ آن وشدت رنگ آن به قهوه ای ،قرمز ،ارغوانی وبنفش تغییر می یابد.

تاریخچه

در دنیای باستان نام کریزوبریل اشاره به سنگ های ارزشمند کنونی دارد.در خاور به مدت هزار سال چشم گربه شناخته شده بود. این سنگ در زمان های پیش و اینک به عنوان تواناترین جادو در برابر چشمهای اهریمنی مورد توجه بوده و می باشد. امروزه در هند چشم گربه ها درپزشکی در درمان بسیاری از بیماری ها پیشنهاد می شوند و نیز در مراکز علمی ویژه به عنوان وسیله ای توانمند در درمان انواع سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.
الکساندریت کشفی تازه است و تاریخچه ای کوتاه دارد. گرچه نمونه هایی خوب از آن در بازارجهانی قیمتهای بالایی دارند.گونه چشم گربه الکساندریت غیرمتداول نیست ودر درمان به کار می رود.

ترمیم کریزوبریل ها

کریزوبریل ها در شکلهای چشم گربه ای وصیقل خورده به طور معمول رفتاری ویژه ندارند.الکساندریت ها، بیشتر ترک می خورند.امروزه آنها را روغنی نموده یا از صمغ آکنده می نمایند تا نمایی بهتر بیابند.
رنگ کریزوبریلها سبز، زرد مایل به سبز و یا قهوه ای است. دو نوع کریزوبریلها وجود دارد. الکساندریت و نوع دیگری که دارای خصوصیت درخشندگی متغیر است چشم گربه نام دارد. الکساندریتها متفاوتند و رنگهای مختلفی را نشان می دهند. در روشنی روز سبزند اما در نور کم قرمز به نظر می آیند. جابه جایی آلومینیوم و کروم رنگ سبز الکساندریت را می دهد.
کریزوبریل به صورت کریستالهای هرمی با نمای موازی مخطط مشاهده میشود. الکساندریت دارای نمای متقارن هگزاگونال است. دارای رخ سه تایی ضعیف و شکستگی آن صدفی است.
الکساندریت یک تابش قرمز پائین تر از فرابنفش و اشعه ایکس دارد. تاثیرات چشم گربه نشان می دهد که تعدادی از بلورهای کریزوبریل دارای تابش درخشان هستند.

پراکندگی جهانی

بهترین الکساندریت ها در میکاشیستهای کوههای اورال روسیه یافت می شوند. کریزوبریلهای روسیه در دو فاز تشکیل می شود. ۱- حباب ۲- پرشدن حفره ها با مایع. کریستالهای بزرگ آن در گراولهای سزیلانکا دیده می شود اما به طور عمومی با کیفیت بالا در روسیه هستند. دیگر مناطق در برمه، برزیل، زیمباوه، ماداگاسکار، زامبیا و تانزانیا است.
http://www.gsi.ir/

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.