پریدوت

مدیر فروش اسفند 21, 1400 دیدگاه‌ها برای پریدوت بسته هستند
پریدوت

ویژگیهای زمین شناسی و توصیفی

گوهری است که به گروه کانی های اولیوین تعلق دارد.این گوهرها قسمتی از سری کانی های جدا از هم فایالیت فورستریت می باشند وبه همین دلیل ممکن است دارای ویژگیهای متفاوتی باشند، .توپاز قدیمی سنگی بود که ما اکنون بدون هیچ شکی آن را پریدوت می نامیم.کلمه پریدوت از دوره رنسانس ،هنگامی که این گوهر به عنوان پریدوت شناخته شده به کار می رود.پریدوت های مایل به زرد ،کریزولیت،نامیده می شوند این نام باعث اشتباه می شود،زیرا نامی مشابه با کریزوبریل زرد رنگ است.
نام کلی پریدوت ،به طور تقریبی ،برای تمام گونه های خانواده الیوین به کار برده می شود. هر چند عبارت الیوین هنوز برای بیان این گوهر قابل قبول است.برای چندین سال ،پریدوت های قهوه ای در سریلانکا استخراج می شدند.در اواخر دهه پنجاه این سنگها،به عنوان کانیهای متفاوت دانسته شدند وامروزه آنها را سین هالیت می نامند .

تاریخچه
گوهری که ما امروزه به عنوان پریدوت می شناسیم در قدیم، توپاز نامیده می شده و از آن در پلاک سینه روحانی بزرگ یهود استفاده شده بود وهمچنین،تعدادی وسیله مقدس دیگر از این کانی وجود دارد.در دوره های رنسانس اسامی مورد تحدیدنظر واقع شده وکلمه توپاز برای گوهرهای متفاوت به کار برده شده وتا حدی پریدوت به عنوان کریزولیت شناخته شد.در قرن هفدهم،تعدادی کریزوبریل به بازار برزیل آورده شد وبه عنوان کریزولیت به فروش رسید .این نام چندان به وسیله گوهرشناسان استفاده نمی شود وامروزه نباید پریدوت ها را به کریزولیت ها نسبت داد.سپس به کار بردن نام های متفاوت ومختلف برای این گوهرها سبب اشتباهات فراوانی می شود، به طوریکه هر یک ویژگی بارزی را به آن نسبت می دهند.

ترمیم پریدوت ها

پریدوت ها دارای اشکال ترمیمی زیادی نیستند،بیشتر ناصاف وخشن بوده وبه وسیله ادخال ها وترکهای پنهان ومخفی سست شده اند.پریدوت ها دارای دوسطح رخ بوده که به آسانی خرد شده و می شکنند.

پریدوت در عقاید ملل جهان

رافع تصورات موهوم، جادو و کابوسهای شبانه است. این سنگ دافع خشم و مشهور به سنگ آرامش است و نیز برای التیام بخشیدن به کار می رود و موجب افزایش خواب می شود
یونانیان معتقد بودند که پریدوت فر و شکوه شاهانه به دارنده آن می بخشد و همچنین آن را نشانه خورشید می دانستند.
در افسانه های قدیمی پریدوت را جادوئی قدرتمند برای دور کردن و دفع شیاطین می دانستند.

پراکندگی جهانی

مهمترین منبع پریدوت در جزیره سنت جونز است اما جزیره ایست که بزرگ نمی باشد. سنگهای جواهر، کیفیت بالا در برمه موجود است. کریستالهای پرکننده حفرات در نروژ، استرالیا و برزیل دیده شد. از دیگر مناطقی که می توان پریدوت را در آن یافت: دودکشهای آتشفشانی آفریقای جنوبی، سواحل هاوایی، و قطب جنوب به دلیل برخورد شهاب سنگی با زمین.
http://www.gsi.ir/

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.