اورانوس، سردترین سیاره منظومه شمسی

مدیر فروش شهریور 30, 1403 دیدگاه‌ها برای اورانوس، سردترین سیاره منظومه شمسی بسته هستند
اورانوس، سردترین سیاره منظومه شمسی

دمای میانگین اورانوس منفی ۱۹۵ درجه سانتی‌گراد است. اما این غول آبی‌رنگ رکورد سردترین دمای ثبت‌شده روی یک سیاره در منظومه ما را نیز در اختیار دارد که منفی ۲۲۴ درجه سانتی‌گراد است.

اورانوس یکی از شدیدترین تغییرات فصلی در منظومه شمسی را تجربه می‌کند؛ زیرا اختلاف زاویه‌ای میان مدار آن با خورشید نسبتاً زیاد است. به بیان دقیق‌تر، زاویه انحراف محوری اورانوس ۱۷.۷۷ درجه است.

دانشمندان عقیده دارند این انحراف شدید و غیرعادی اورانوس به این علت به وجود آمده که این سیاره در گذشته‌ای دور برخوردی شدید با سیاره‌ای دیگر داشته است. البته برای اثبات قطعی این نظریه نیاز است ماهواره‌ای به مدار اورانوس ارسال شود و میدان مغناطیسی آن را بررسی کند.

درهرصورت، برای تقریباً یک فصل، یا یک-چهارم سال اورانوسی، خورشید مستقیم به یکی از قطب‌های این سیاره می‌تابد، درحالی‌که قطب دیگر در زمستانی تاریک و طولانی فرومی‌رود. هر سال اورانوسی تقریباً برابر با ۸۴ سال زمینی است؛ پس طول هر فصل حدوداً ۲۱ سال می‌شود که برای سمت تاریک‌تر، زمستان بسیار طولانی‌ای به حساب می‌آید. این یکی از دلایلی است که سردترین دمای سیاره در منظومه شمسی روی این سیاره ثبت شده است.منبع:www.asriran.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.