آیا ستاره‌ای که در فضا سرگردان است برای زمین خطر دارد؟

مدیر فروش شهریور 28, 1403 دیدگاه‌ها برای آیا ستاره‌ای که در فضا سرگردان است برای زمین خطر دارد؟ بسته هستند
آیا ستاره‌ای که در فضا سرگردان است برای زمین خطر دارد؟

دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند یک ستاره کوتوله قهوه‌ای با سرعت حدودی دو میلیون کیلومتر بر ساعت در فضا سرگردان شده است. دانشمندان تلاش می‌کنند تا بدانند چه چیزی باعث شده ستاره از مدار خود خارج شود و به چنین سرعت بالایی برسد؟ آیا این ستاره خطری برای حیات در زمین دارد؟

ستاره‌ای که به تازگی توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است، «CWISE J۱۲۴۹+۳۶۲۱» نام دارد. جرم این جسم تقریبا ۸ درصد جرم خورشید یا ۸۰ برابر جرم مشتری است و همین سبب می‌شود تا در دسته ستارگانی به نام «کوتوله قهوه‌ای» قرار بگیرد. ستاره‌های کوتوله قهوه‌ای، جرمی در حدود چهار برابر جرم مشتری تا حدود هشتاد برابر آن دارند. کوتوله‌های قهوه‌ای آن دسته ستارگانی هستند که جرم آنها برای شروع فعالیت‌های همجوشی هسته‌ای کافی است. به این دسته ستارگان اصطلاحا «ستاره شکست خورده» نیز می‌گویند.

همچنین ممکن است ستاره درحال فرار از دست یک «خون‌آشام کیهانی» باشد. در این حالت، فرض می‌شود که CWISE J۱۲۴۹+۳۶۲۱ با ستاره دیگری از نوع «کوتوله سفید» در یک سیستم دوتایی گرفتار بوده است و زمانی که ستاره کوتوله سفید تحت یک انفجار ابرنواختری فوران کرده است، انرژی آزاد شده سبب سرعت گرفتن CWISE J۱۲۴۹+۳۶۲۱ و رها شدن آن در فضا شده باشد.

در فرض سوم، دانشمندان احتمال می‌دهند که این ستاره از طریق فعلو انفعالات دینامیکی با سیاهچاله‌ها در مرکز خوشه از یک خوشه کروی به بیرون پرتاب شده باشد. شبیه‌سازی‌های نشان می‌دهد که این اتفاق احتمالا چندین بار در کهکشان راه شیری رخ داده است. پس می‌توان CWISE J۱۲۴۹+۳۶۲۱ را یکی از بازمانده‌های این رخداد دانست. تلاش دانشمندان برای درک مبدا ستاره و منشا سرعت بالای آن ادامه دارد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.