سیاره عطارد مملو از نمک است!

مدیر فروش شهریور 19, 1403 دیدگاه‌ها برای سیاره عطارد مملو از نمک است! بسته هستند
سیاره عطارد مملو از نمک است!

عطارد، سیاره‌ای که در منظومه شمسی ما از همه سیارات دیگر به خورشید نزدیک‌تر است و دمای سطح آن می‌تواند به ۴۳۰ درجه سلسیوس برسد، در نگاه اول بسیار با زمین متفاوت به نظر می‌رسد. اما جالب است بدانید یکی از موادی که نقش مهمی در شکل‌دهی این سیاره داغ داشته، همان نمکی است که معمولاً روی میز آشپزخانه‌ها پیدا می‌شود!

بر اساس یافته‌های علمی جدید، به نظر می‌رسد نمک در طول میلیاردها سال گذشته، چشم‌انداز سیاره عطارد را به طور کامل دگرگون کرده و حتی احتمال دارد جریان‌های عظیمی از نمک مانند یخچال‌های غول‌پیکر در سطح این سیاره جاری شده باشند.

یک مقاله جدید در مجله معتبر علوم سیاره‌ای (Planetary Science) منتشر شده و در برابر نظریه قدیمی رایج که عطارد عمدتاً تحت تأثیر حرکات آتشفشانی درون سیاره‌ای شکل گرفته، موضع‌گیری کرده است. این مقاله ادعا می‌کند که تغییرات ایجاد شده توسط مواد فرار روی عطارد، یکی از عوامل اصلی در تکامل چشم‌انداز این سیاره به شمار می‌رود.

این یافته جدید از آنجا حائز اهمیت است که محققان تا همین اواخر متوجه نشده بودند که عطارد می‌تواند چنین حجم بالایی از نمک را در خود جای داده باشد. در واقع، عطارد به قدری به خورشید نزدیک است که دانشمندان تاکنون تصور می‌کردند امکان ندارد نمک بتواند در سطح این سیاره باقی بماند و حتماً باید یا تبخیر شود یا تحت تأثیر بادهای شدید خورشیدی از سطح جدا شود. اما در سال ۲۰۱۰ وقتی فضاپیمای مسنجر ناسا موفق شد به اندازه کافی به سیاره عطارد نزدیک شود، نشانه‌هایی از وجود نمک در سطح این سیاره را شناسایی کرد که برای دانشمندان غیرمنتظره بود.

منبع:digiro.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.