یک کشف غافلگیرکننده: زهره آتشفشان‌های فعال دارد

مدیر فروش آبان 18, 1402 دیدگاه‌ها برای یک کشف غافلگیرکننده: زهره آتشفشان‌های فعال دارد بسته هستند
یک کشف غافلگیرکننده: زهره آتشفشان‌های فعال دارد

برای نیم قرن، دانشمندان رؤیای تماشای انفجار آتشفشان‌های زهره را داشتند. این جهنم سوزان زیر ابرهایی سمی از دیده‌ها پنهان است. اما مأموریت‌های فضایی گذشته نشان داده‌اند که سطحش مملو از پدیده‌های آتشفشانی است و حالا به‌لطف حافظه مستند یک فضاپیما که مدت‌هاست مرده، دانشمندان طلایی علمی را استخراج کرده‌اند: آن‌ها شاهد تغییر شکل، گسترش و پرشدن یک شکاف زهره با سنگ‌های مذاب بوده‌اند.

 

شواهد فعالیت معاصر آتشفشانی در زهره دلالت‌هایی عمیق دارد. ترکیب و اندازه این سیاره بسیار شبیه به زمین است، اما ذخایر قابل‌توجه و باستانی آب آن (احتمالاً به‌شکل اقیانوس‌ها) مدت‌ها قبل بخار شدند و سیاره در یک فاجعه اسرارآمیز در آتش فرورفت. تغییر اقلیم خارج از کنترل ناشی از فوران‌های آتشفشانی متهم اصلی است. دانشمندان می‌توانند با فهم فعالیت‌های آتشفشانی امروزی زهره اطلاعات بیشتری درباره سرنوشت‌های متفاوت زمین و خواهر سوزانش کسب کنند.

دانشمندان شواهد غیرمستقیم بسیاری از فعالیت‌های آتشفشانی روی زهره یافته‌اند؛ ازجمله جهش در گازهای اتمسفری مرتبط با انتشارات آتشفشانی، توده‌های کانی بسیار جوان و پدیده‌های نامعمول روی ساختارهای دایره‌ای به نام هاله (coronae) که نشان از جریان زیرینی ماگما دارند.

منبع : digiato.com

 

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.