دنباله‌دار ‘هالی’ ممکن است به تلسکوپ جیمز وب آسیب بزند

مدیر فروش آبان 28, 1401 دیدگاه‌ها برای دنباله‌دار ‘هالی’ ممکن است به تلسکوپ جیمز وب آسیب بزند بسته هستند
دنباله‌دار ‘هالی’ ممکن است به تلسکوپ جیمز وب آسیب بزند

به گزارش ایسنا به نقل از فوربس، دانشمندان در حال حاضر روی راه‌حل‌هایی برای کاهش زباله‌های فضایی کار می کنند تا از تکرار آن چه در ماه مه ۲۰۲۲ رخ داد، جلوگیری کنند. طی این رخداد، تلسکوپ فضایی ۱۰ میلیارد دلاری جیمز وب توسط یک ریزشهاب‌سنگ آسیب دید.

 

در هر حال، جای نگرانی نیست زیرا دنباله‌دار هالی به تلسکوپ جیمز وب برخورد نخواهد کرد.

 

اگرچه ابعاد دنباله‌دار هالی، ۱۵ کیلومتر در عرض هشت کیلومتر است اما هر ۷۵ سال یا بیشتر به دور خورشید می‌چرخد. بنابراین، انتظار نمی‌رود که دنباله‌دار هالی تا سال ۲۰۶۱ به منظومه شمسی بازگردد و از نزدیکی زمین عبور کند.

 

جیمز وب احتمالا تا آن زمان از بین خواهد رفت؛ اگرچه امید است که این رصدخانه فضایی برتر تا اوایل دهه ۲۰۴۰ کار کند.

دنباله‌دارها از گرد و غبار، سنگ و یخ ساخته شده‌اند. بنابراین وقتی به خورشید نزدیک می‌شوند، ذوب می‌شوند و موادی از آنها بیرون می‌ریزد. دنباله‌دارها در مسیر ورود و خروج از منظومه شمسی، چه قبل و چه بعد از چرخش به دور خورشید، بقایایی به اندازه دانه‌های شن بر جای می‌گذارند.

 

مهندسان جیمز وب پیش‌بینی می‌کنند که تقریبا یک برخورد با شهاب‌سنگ در هر ماه رخ دهد اما از آنجا که تلسکوپ در امتداد جریان شهاب‌سنگ حرکت می‌کند، این میزان می‌تواند بسیار افزایش یابد.

 

به گفته ناسا، مهندسان جیمز وب اکنون در حال محاسبه امکان بارش شهابی هستند. این می‌تواند به معنای اجرای یک مانور برای جیمز وب باشد تا از ذرات در حال وارد شدن فاصله بگیرد و بدین ترتیب، از برخورد آنها به آینه‌های تلسکوپ جلوگیری شود. این امر به معنای به حداقل رساندن زمان صرف‌شده برای بررسی جهت حرکت مداری است.

این پیش‌بینی ممکن است در مه ۲۰۲۳ و در مه ۲۰۲۴، زمانی که جیمز وب در امتداد جریان دنباله‌دار هالی سفر می‌کند، به یک موضوع واقعی تبدیل شود.

منبع : www.beytoote.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.