سینیت

مدیر فروش دی 7, 1401 دیدگاه‌ها برای سینیت بسته هستند
سینیت سنگ نفوذی فانریتی تمام بلورین است که دارای کانی‌های اصلی زیر باشد. فلدسپاتهای پتاسیم ۳۰ تا ۸۰ درصد ، پلاژیوکلازهای سدیک ۵ تا ۲۵ درصد و کانیهای فرومنیزین ۵ تا ۴۰ درصد
پلاژیوکلازها ممکن است خیلی کم و یا اصلا وجود نداشته باشد. چنانچه مقدار پلاژیوکلازها بیش از فلدسپاتهای پتاسیک باشد سنگ سبت موئوترونیت میل خوهد کرد.

 

انواع سینیتها

سینیتهای معمولی

در سینیتهای معمولی فلدسپاتهای پتاسیم ، جزو کانیهای اصلی می‌باشند و در موارد استثنائی تا ۹۰ درصد سنگ را تشکیل می‌دهند. میکروکلین خیلی کمتر وجود دارد. در آن ماکل کاسبارد زیاد دیده می‌شود. در سنیت‌های پورفیری و سنیت‌های که در دایکها و سیلها وجود دارد. میکروکلین نه تنها ممکن است به صورت بلورهای درشت اولیه وجود داشته باشد بلکه گاهی نیز مهمترین فلدسپاتی است که خمیره سنگ را بوجود می‌آورد. پلاژیوکلازهای سدیک هرچند ممکن است به مقدار خیلی کمی وجود داشته باشد. ولی تقریبا همیشه در این سنگها دیده می‌شود و در بعضی انواع سینیتما ممکن است مقدار آنها براندازه فلدسپاتهای پتاسیک باشد. این پلاژیوکلازها معمولا الیگوکلاز و در بعضی حالت آندزین هستند.

مهمترین کانی فرومنیزین که در نیسیت دیده می شود بیوتیت قهوه ای است ولی هورنبلند نیز خیلی زیاد دیده می‌شود که معمولا در یک بلور برنگهای مختلف بوده و دارای انکلوزیونهای زیادی است. پیروکسن که بیشتر دیو سپید یا اوژیت دیوسپیدیک می‌باشد گاهی در سینیت‌ها دیده می‌شود.

سینیت‌های قلیایی

سینیتهای قلیایی پتاسیم دارای انواع بیشتری می‌باشد و حتی فلدسپاتهای باریم‌دار نیز در آنها دیده شده است. ترکیبهای مختلفی از فلدسپاتها در سنگهای این دسته دیده شده است. کانیهای فرومنیزین این سنگها هم دارای ترکیبهای خیلی مختلفی است، بیوتیت دارای آهن زیادی بوده حتی در بعضی شرایط ممکن کاملا کدر باشد. در بعضی انواع آن بیوتیت ممکن است بوسیله آمفیبول احاطه شده باشد که این آمفیبول معمولا از نوع آمفیبولهای سدیک است، اگر چه هورنبلند سبز معمولی هم دیده می‌شود. گاهی ممکن است دو نوع پیروکسن سدیک با هم در یک سنگ دیده شود. هیپرستن خیلی کمتر در این سنگها دیده می‌شود.

کانیهای فرعی عبارتند از زیرکن ، اسفن ، آپاتیت ، مانیتیت و ایلمنتیت. کانیهایی که در نتیجه دگرسانی کانیها اولیه یافت می‌شود عبارتند از سرسیت ، هیدرومیکا ، کائولینت ، کلریت ، اسفن ، کلریت ، لیمونیت ، کلسیت و زئولیتها. در بین سنیت‌های قلیایی انواع مختلفی ذکر شد. که اکثرا بوسیله سنگ شناسان مختلف برای سنگهای متفاوتی بکار رفته است ولی مهمترین آنها عبارتست از فنیت ، نوردماسکیت ، پولاسکیت و لارویکیت.

ساختمان و بافت سینیتها

بافت اکثرا سنیتها دانه‌ای است. سینیت‌های پورفیری بیشتر در سیلها و دایکها و توده‌های نفوذی کوچک دیده می‌شود. اندازه دانه‌ها از ریز تا درشت ممکن است تغییر کند. در سینیتهای پورفیری زمینه ممکن است دارای بافت تراکیتی باشد. بافتهای آپلیتی و پگماتیتی در این دسته خیلی کمتر از گرانیتها دیده می‌شود.

فلدسپاتهای پتاسیم به صورت شکل‌دار است تا بی‌شکل. کانیهای فرومنیزین در این سنگها از شکل دار تا بی‌شکل دیده می‌شود و در سینیت‌های قلیایی بیشتر بی‌شکل است. کانی‌های فرعی مثل آپاتیت ، زیرکن ، اسفن ، و مانیتیت معمولا شکلدار است در صورتی که کوارتز ، فلورین و فلدسپاتوئیدها فضاهای خالی را پر می‌کند.

محل تشکیل سینیتها

سینیت سنگ نسبتا کمیابی است و بیشتر بصورت توده‌های نامنظم ، استوک‌ها و دایک و سیل دیده می‌شود. بعضی توده‌های سنیتی در حاشیه توده‌های گرانیتی دیده می‌شود. در لاکوتیت‌های که در آنها عمل تفریق صورت گرفته سینیت‌ها و بخصوص سینیت‌های قلیایی بصورت لایه‌ای شکل دیده می‌شوند. http://daneshnameh.roshd.ir/

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.