هزار تن دیگر از همین ترکیب هسته آشکارساز را در بر گرفته و ۲۳۰۰ تن آب کل دستگاه را احاطه کرده و از آن در برابر اشعه گاما و نوترون‌هایی که از صخره‌های کوه گران ساسو منتشر می‌شود محافظت می‌کند.

این آزمایش در سال ۲۰۰۷ آغاز شد و تقریباً بلافاصله برای اولین بار نوترینوهایی که از خورشید می آمدند تشخیص داده شدند. طی چند سال بعد، محققان همه جنبه‌های همجوشی استاندارد پروتون-پروتون را کاوش کردند. نوترینوهای CNO اما از دسترس خارج شدند.

در سال ۲۰۱۵، آنها آشکارساز را تغییر دادند تا مایع در هسته کاملاً ثابت بماند و سرانجام، تلاش آنها نتیجه داد. در ماه ژوئن، گروه بین‌المللی شامل حدود ۱۰۰ محقق اعلام کردند که پس از از بین بردن سایر منابع احتمالی، آنها در نهایت موفق به شناسایی نوترینوهای CNO شدند و هر روز ، ۱۰۰ تن مایع مرکزی به طور متوسط حدود ۲۰ بار تشعشع می‌کند.

۱۰ مورد از تشعشعات از فروپاشی هسته‌ای در مواد آشکارساز حاصل می‌شود و در این محدوده انرژی خاص، حدود سه مورد آن از واکنش اصلی همجوشی خورشید حاصل می‌شود.

رانوچی می‌گوید، هفت تشعشع باقی مانده نشان دهنده نوترینوهای ارسال شده است که در اثر همجوشی کمیاب CNO ها در خورشید ایجاد می‌شوند. این گروه نتیجه تحقیقات خود را در مجله نیچر منتشر کردند.

پینسون می‌گوید: این آزمایش واقعا زیباست. بنابراین این هفت تشعشع روزانه اشاره کوچکی به این نکته دارد که خورشید و به دنبال آن جهان ممکن است نیتروژن، اکسیژن و کربن بیشتری از آنچه تصور می‌کردیم داشته باشد. اما حتی پس از دهه‌ها تلاش و زحمت در اندازه‌گیری شواهد هنوز قطعی نیستند.

رانوچی می‌گوید، ما امیدواریم که میزان عناصر سنگین زیاد باشد اما این نتایج ممکن است اتفاقی باشند. آزمایشگاه بورکسینو تا چند ماه دیگر جستجوی نوترینوهای CNO را ادامه می‌دهد و پس از آن عمر آشکارساز پایان می‌یابد. رانوچی قصد دارد مقاله دیگری مربوط به نوترینوی CNO منتشر کند که شامل اطلاعات بیشتری از یک سال و نیم تحقیقات اضافه‌تر است، و ممکن است پاسخ قطعی‌تری ارائه دهد.

پینسون می‌گوید: صرف نظر از اینکه آزمایشگاه بورکسینو چقدر می‌تواند از روزهای آخر این دستگاه برای دستیابی به اطلاعات بیشتر استفاده کند فیزیکدانان خورشیدی در حال انجام آزمایشات دیگری هستند که ممکن است به طریق دیگری به محتوای خورشید برسد و اگر این آزمایش‌ها نیز به نتیجه نرسند دستگاه‌های دیگری در راه هستند. اگرچه هیچ یک از آنها هنوز اطلاعاتی ارائه نکرده اند اما پس از دهه‌ها تماشای پیشرفت بورکسینو، فیزیکدانان خورشیدی می‌دانند که باید صبور بود.

پینسون می‌گوید: این موضوع راه رسیدن به راه حل‌های دیگر را نمی‌بندد بلکه راهی را به نسل‌های آینده نشان می‌دهد که ممکن است تعیین کننده نتیجه باشد.