ناسا اثراتی از زندگی در سیاره مریخ پیدا کرد

مدیر فروش اسفند 7, 1401 دیدگاه‌ها برای ناسا اثراتی از زندگی در سیاره مریخ پیدا کرد بسته هستند
ناسا اثراتی از زندگی در سیاره مریخ پیدا کرد

هنوز خبری از موجودات فضایی در مریخ نیست! اما ناسا اعلام کرد که مقادیری از متان در جو مریخ یافته که به صورت فصلی نوسان دارند. علاوه بر این، در بررسی نمونه‌های خاک مریخ، این کاوش‌گر مقادیری مولکول آلی در آن یافته است.

چندین دهه است که بسیاری از دانشمندان بر این باور بوده‌اند که بی‌شک ترکیبات آلی باید روی مریخ وجود داشته باشد، اما هیچ‌گاه نتوانسته بودند شواهدی موثق از این واقعیت بیابند. کرستن سیباک، یکی از ژئولوژیست‌های مریخ در دانشگاه رایس، می‌گوید که این اکتشافات، جالب‌ترین و قابل اتکاترین یافته‌های کاو‌ش‌گر کریوسیتی در مریخ است.

نمونه‌ها از سنگ‌هایی در حفره‌ی Gale مریخ به دست آمده‌اند که ممکن است ۲ تا ۳ میلیارد سال قدمت داشته باشند. این به این معنی است که ترکیبات آلی یافت شده در این نمونه‌ها ممکن است باستانی باشند و مربوط به دوره‌ای باشند که جو مریخ به گونه‌ای بوده که بیشتر از امروز پذیرای زندگی در سطح آن بوده است.

به گفته‌ی لوس تنکیت، یکی از پروفسورهای علوم زمین‌شناسی در دانشگاه اوترخت هلند، کریوسیتی نشان داده که حفره‌ی Gale حدود ۳٫۵ میلیارد سال پیش می‌توانسته محل زندگی باشد و شرایط آن با شرایط زندگی اولیه برروی زمین قابل مقایسه بوده است.

تصور می‌شود که حفره‌ی عریضی که کریوسیتی در آن مشغول گشت و گذار می‌باشد، زمانی یک دریاچه‌‌ بوده است. سیباک می‌گوید که کشف مولکول‌های کوچک مبتنی بر کربن که در کف این دریاچه حفظ شده‌اند، به این معنی است که زمانی این دریاچه محل جضور مولکول‌های بزرگ‌تری بوده که احتمالا از شهاب‌سنگ‌ها، آتش‌فشان‌ها و یا منبعی زیستی نشات گرفته‌اند:

این به این معنی است که بیش از ۳ میلیارد سال پیش، دریاچه‌ای در مریخ وجود داشته که پر از ماده‌ای آلی برای ارائه‌ی انرژی به میکروارگانیسم‌ها بوده و مهم‌تر این که این شواهد برای میلیاردها سال برروی مریخ حفظ شده‌اند.
داده‌هایی که شاید از این مورد هم می‌توانند هیجان انگیزتر باشند، حاکی از آزاد شدن متان به صورت فصلی براساس چرخه‌ای که هنوز راجع به آن چیزی نمی‌دانیم، هستند. سیباک ادامه داد:

درحال حاضر، فرآیندهای فعالی در سطح مریخ در حال رخ دادن هستند که می‌تواند شامل واکنش‌های حرارتی بین آب و سنگ‌ها، از طریق فعالیت‌های زیستی یا مکانیسم‌های دیگری، باشد. این به این معنی است که مریخ را نمی‌توان در حال حاضر یک سیاره‌ی “مُرده” تلقی کرد، زیرا جایی در زیر سطح آن، واکنش‌هایی درحال رخ دادن هستند که می‌توانند مشابه با فعالیت‌های زیستی و آب گرم موجود برروی سیاره‌ی زمین باشند.

هنوز نمی‌توان گفت که آیا زندگی برروی مریخ حتما وجود داشته یا نداشته، اما شواهدی که در حال حاضر یافت شده‌اند به این واقعیت اشاره دارند که زندگی می‌تواند برروی مریخ زمانی ممکن بوده باشد و یا حتی در حال حاضر ممکن است!

منبع : digiro.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.