ناسا تحقیقات جدیدی را برای یافتن فرازمینی‌ها آغاز می‌کند!

مدیر فروش اسفند 19, 1401 دیدگاه‌ها برای ناسا تحقیقات جدیدی را برای یافتن فرازمینی‌ها آغاز می‌کند! بسته هستند
ناسا تحقیقات جدیدی را برای یافتن فرازمینی‌ها آغاز می‌کند!

سازمان فضایی آمریکا، ناسا با همکاری تعدادی از برترین دانشمندان انستیتوی SETI (جستجوی هوش فرازمینی) و به کمک جدیدترین ماهواره سیاره یاب خود، قصد دارد با مطالعه بر روی صدها مورد از نزدیکترین سیارات به زمین که اخیراً کشف شده‌اند، کاوش جدیدی را برای یافتن نشانه‌هایی از حیات هوشمند در خارج از کره خاکی آغاز کند.

کارگروه Breakthrough Listen که مبتکر جامع‌ترین جستجوی هوش فرازمینی (SETI) در تاریخ بوده و در دانشگاه برکلی آمریکا مستقر است روز چهارشنبه اعلام کرد که همکاری جدیدی را با دانشمندان ناسا آغاز کرده است. این دانشمندان در حال حاضر مشغول کار بر روی یافته‌های ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (TESS) هستند که جانشین تلسکوپ فضایی کپلر بوده و در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده است.
معاون علمی TESS و استاد دانشگاه MIT، سارا سیگر، در طی بیانیه‌ای رسمی گفته:

ما بسیار علاقه‌مند به پیوستن به طرح Breakthrough Listen SETI هستیم. در بین تمامی افراد و گروه‌هایی که بر روی سیارات فراخورشیدی مطالعه می‌کنند، تنها SETI وعده شناسایی نشانه‌های حیات هوشمند را داده است.

این همکاری باعث افزوده شدن بیش از هزار مورد جدید به لیست موضوعات تحقیقی Breakthrough Listen خواهد شد که همگی توسط TESS شناسایی و کشف شده‌اند. سپس Breakthrough Listen جستجوهای پیشرفته بر اساس این داده‌های جدید را از طریق برخی از پیشرفته ترین رصدخانه های سراسر جهان از جمله رادیو تلسکوپ گرین بنک و رصدخانه پارکس، رادیو تلسکوپ مرکات و مجموعه تلسکوپ آلن در انستیتوی SETI، آغاز خواهد کرد.
در نهایت نیز مشاهدات Breakthrough Listen به جهت یافتن «فن‌نشان‌ها» (technosignatures) مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. فن‌نشان‌ها به سیگنال‌های تولید شده توسط انواع دستگاه‌های متعلق به تمدن‌های پیشرفته فرازمینی، مانند فرستنده، دستگاه‌های پیشران و یا اشکال دیگر مهندسی هوشمند، اطلاق می شود.

Breakthrough Listen در حال حاضر برای یافتن نشانه‌های حیات هوشمند، بر روی تعدادی از سوژه‌های جالب توجه و جذاب کار می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرام بین ستاره‌ای اوموآموا (Oumuamua) و بوریسف (Borisov) و همچنین ستاره‌های کم نور عجیب و غریبی که برخی معتقدند احتمال وجود ابرسازه‌های بیگانه در آن‌ها هست، اشاره کرد. البته تاکنون نتیجه بررسی همه این سوژه‌ها منفی بوده و هیچ نشانه‌ای مبنی بر وجود حیات هوشمند فرازمینی کشف نشده است.
پیش بینی می شود که ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (TESS) بتواند تا ۱۰ هزار سیاره جدید را پیدا کند که بسیاری از آن‌ها به مراتب نزدیک‌تر از سیاراتی هستند که توسط کپلر رصد شده‌اند. این بدان معنی است که Breakthrough Listen می‌تواند امید به شناسایی سیگنال‌های بهتری نسبت به سیارات دورتر، داشته باشد.

آیا بالاخره وجود حیات فرازمینی توسط انسان کشف خواهد شد؟ آیا در صورت چنین کشف بزرگی، قادر به برقراری ارتباط با بیگانگان خواهیم بود؟ پاسخ این سؤال‌ها و سؤال‌های دیگری از این دست شاید به این زودی‌ها محقق نشود اما به هر حال دانشمندان با امیدواری بالایی به مطالعات خود ادامه می‌دهند.
منبع : cnet

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.