فواید سنگ عقیق
۱-از بین بردن فقر
امام رضا علیه السلام درباره یکی از خواص عقیق می فرماید : ( دست کردن انگشتر ) عقیق ، فقر را از بین می برد و دست کردن آن نفاق را نیز نابود می کند . (کافی ۶ / ۴۷۰ ، وسائل الشیعه : ۵ /۸۵ ، جامع الاخبار ص ۱۳۳ )
امام صادق علیه السلام در حدیثی طولانی در خواص سنگ عقیق فرمود : خیلی عجیب است دستی که در آن انگشتر عقیق باشد و درهم و دینار نداشته باشد . ( مکارم الاخلاق : ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ / ۹۱ )
۲-وسعت بخشیدن به رزق و بی نیاز کردن از مرد
بشیر از امام باقر علیه السلام پرسید : : چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم ؟ حضرت فرمود : ای بشیر ! چرا از استفاده عقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید غافلی ؟ پس همانا این سه کوه ، کوههایی هستند در بهشت …. تا آنجا که فرمود : هر کس یکی از انواع عقیق را در دست کند و شیعه ما اهل بیت نیز باشد ، به جز خیر و خوبی و وسعت در رزق نمی بیند و بی نیاز از مردم می گردد . ( امالی : ص ۳۸ ، الامان : ص ۵۲ ، بحار الانوار : ج ۳۷ ص ۴۲ ، وسائل الشیعه ۵ / ۸۸ )
۳-افزودن بر ثواب نماز
امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید : کسی که انگشتر عقیق در دست کند و دو رکعت نماز با آن بخواند ، ثواب آن دو رکعت ، برابر با هزار رکعت نمازی است که بدون انگشتر عقیق بخواند . ( اعلام الدین ص ۳۹۳ ، بحارالانوار : ۸۰ / ۱۸۷ ، عده الداعی ص ۱۳۰ ، وسائل الشیعه ۵ / ۹۱ .)
۴-دور داشتن از قطع دست و خون ریزی شدید
روزی اعمش از اصحاب امام صادق علیه السلام به همراه حضرت در کنار قصر منصور دوانیقی ایستاده بودند که ناگهان مردی تازیانه خورده از خانه بیرون آمد . پس حضرت فرمود : ای اعمش نگاه کن و ببین انگشتر این مرد چیست ؟ اعمش پیش رفته و خوب نگریست و گفت : یابن رسول الله ، نگین انگشتر او عقیق نبود .حضرت فرمود : ای اعمش ! بدان اگر نگین انگشترش عقیق بود تازیانه نمی خورد . اعمش گفت : یابن رسول الله از خواص انگشتر عقیق بیشتر برایم بگویید ؟ حضرت فرمود : دست کردن انگشتر عقیق ، از قطع شدن دست محافظت می کند . گفت : دیگر چه خواصی دارد ؟ حضرت فرمود : از خونریزی شدید نیز جلوگیری می کند . ( مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ /۹۱ )
۵-تسریع در اجابت دعا و برآوردن حوائج
امام صادق علیه السلام در حدیثی در ادامه بیان فواید انگشتر عقیق می فرماید : خداوند دوست دارد دستی که برای دعا کردن به درگاهش بلند می شود ، با انگشتر عقیق باشد . ( مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ /۹۱ )
امیر مومنان علی علیه السلام فرمود : هیچ دستی نزد خداوند در هنگام دعا محبوبتر از دستی نیست که در آن انگشتر عقیق باشد . ( اعلام الدین ص ۳۹۲ ، بحار ۸۰ / ۱۸۷ )
امام سجاد علیه السلام می فرماید : پیامبر اکرم فرمود : هر کس انگشتر عقیق در دست کند ( و دعا کند ) خداوند حوائجش را بر آورده می سازد . ( کافی ۶/ ۴۷۰ ، وسائل ۸۶/۵ )
۶-مانع از شکنجه و تازیانه از روی ظلم
روزی مردی از کنار امام باقر علیه السلام عبور کرد که دستگاه ظالمانه حکومتی بنی امیه به ناحق او را تازیانه زده بودند . پس امام باقر علیه السلام فرمود : چرا همراه خود انگشتر عقیق نداشت ؟! اگر انگشتر عقیق در دست داشت ، به او تازیانه به ناحق نمی زدند .( ثواب الاعمال ۱۷۴ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، وسائل الشیعه : ۵ /۹۰ )
۷-ایمنی از شرّحاکم ظالم و هراس انگیز
امام باقر علیه السلام فرمود : دست نمودن انگشتر عقیق انسان را از شرّ سلطان ظالم و هر چه که او از آن می ترسد و می گریزد نگاه می دارد . ( الامان ص ۵۲ ، الامالی ص ۳۸ ، وسائل ۵ /۸۸ ، بحارالانوار ۳۷ / ۴۲ )
روزی حاکم به سسربازانش دستور داد که یکی از سادات را دستگیر کنند . وقتی سربازان آن مرد را می بردند ، امام صادق علیه السلام او را در آن وضعیت مشاهده نموده و فرمود : برای او انگشتر عقیق بفرستید ( تا آن را در دست کند ) . خانواده آن مرد انگشتر عقیقی به او دادند ، پس آن مرد از حاکم اذیت و آزاری ندید .( کافی ۶ / ۴۷۱ ، ثواب الاعمال ص ۱۷۴ ، مکارم الاخلاق ص ۸۹ ، وسائل ۵ / ۸۹ )
۸-قرار گرفتن در پناه مخصوص خدا و ولیّ خدا
اسماعیل فرزند امام صادق علیه السلام از جدش امام باقر علیه السلام نقل می کند که حضرت به او فرمود : ای فرزندم ، هر کس شب را صبح کند ، در حالی که انگشتر عقیق در دست راست داشته باشد و هنگام صبح قبل از آنکه کسی را ببیند ، نگین انگشترش را بر گرداند بطوری که در کف دستش قرار گیرد و سوره قدر را بخواند و بعد بگوید : آمَنتُ بِالله وَحدَهُ لا شریکَ لَهُ وَ کَفَرتُ بِالجِبتِ وَ الطّاغوت وَ آمَنتُ بِسِرِّ وَ عَلانِیَتِهِم وَ ظاهِرهِم وَ باِطنِهِم وَ اَوَّلِهِم وَ آخِرِهِم ؛ خداوند او را در آن روز از شرّ آنچه از آسمان نازل می شود و به سوی آسمان بالا می رود و همچنین از شرّ آنچه در زمین فرو می رود و از آن خارج می شود ، حفظ می کند و در محافظت خدا و ولی خدا به سر می برد تا صبح را به شب رساند . ( الامان ص ۵۲ ، مفتاح الفلاح ص ۱۹ ، وسائل ۵ / ۹۱ ، مستدرک ۳ / ۲۹۷ )
۹-حرز سلامتی از هر بلاء
امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید : انگشتر عقیق در دست کنید که مایه برکت برای شما قرار داده شده است تا از بلاها و حوادث ایمن باشید . ( اعلام الدین ص ۳۹۲ ، مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل ۵/ ۹۰ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ )
بشیر از امام باقر علیه السلام پرسید : چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم ؟ حضرت فرمود : ای بشیر ! چرا غافلی ازعقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید ؟ پس هر کس یکی از آنها را نگین انگشتر خود قرار دهد ، از جمیع حوادث و بلاها مصون و محفوظ می ماند . ( امالی طوسی ص ۳۸ ، الامان ص ۵۲ ، بحارالانوار ۳۷ / ۴۲ ، وسائل ۵ / ۸۸ )
امام صادق علیه السلام می فرماید : همانا عقیق محافظت می کند از انسان در مقابل هر گونه بلا و حادثه ای . ( مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل ۵ / ۹۱ )
۱۰-نگاهدار انسان در سفر
امام صادق علیه السلام می فرماید : عقیق حرز در سفر است و دست کردن انگشتر آن در هنگام سفر ، انسان را از خطرهای سفر محفوظ و مصون می دارد . ( کافی ۶ / ۴۷۰ ، الامان ص ۵۲ ، وسائل ۵ / ۸۹ ، و ۹۰ )
یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله می گوید : روزی مردی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و از دزدان قافله در مسیر مسافرت و دزدیده شدن اموالش توسط آنها شکایت کرد . حضرت فرمود : چرا انگشتر عقیق در دست نمی کنی ؟ پس همانا انگشتر عقیق انسان را از هر بدی محافظت می کند . ( کافی ۶ / ۴۷۱ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل ۵ / ۸۹ )
۱۱-عاقبت به خیری انسان در زندگی
راوی از امام باقر علیه السلام پرسید : چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم ؟ حضرت فرمود : ای بشیر ! چرا غافلی ازعقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید ؟ هر کس از شیعیان آل محمد علیهم السلام باشد و یکی از این سه نوع عقیق را در دست کند ، در زندگی اش مگر خیر و برکت و خوبی نمی بیند . ( امالی ص ۳۸ ، الامان ص ۵۲ ، وسائل الشیعه ۵ / ۸۸ ، بحارالانوار ۳۷ / ۴۲ )
حضرت زهرا علیها السلام از رسول خدا نقل می فرمایند : هر کس انگشتر عقیق در دست کند ، همیشه خیر و خوبی می بیند . ( امالی ص ۳۱۱ ، وسائل الشیعه ۵ / ۸۸ )
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می فرماید : خداوند عاقبت کسی را که انگشتر عقیق در دست نماید ، به خیر و خوبی ختم کند . ( دعائم الاسلام ۲ / ۱۶۴ ، مستدرک ۳ / ۲۹۵ ، )
۱۲-بازداشتن از عذاب خداوند
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : زمانی که خداوند موسی بن عمران را خلق کرد ( وقتی او را در میقات به رسالت مبعوث کرد ) با موسی بن عمران سخن گفت ، سپس خداوند عنایت ویژه ای به اهل زمین کرد و از نور صورت حضرت موسی ، کوه عقیق را آفرید ، سپس خداوند قسم یاد نمود : به عزتم قسم هرگز نمی سوزانم و عذاب نمی کنم دستی را که در آن انگشتر عقیق باشد ، به شرط آنکه ولایت علی علیه السلام را در دل داشته باشد . ( المناقب ۳ / ۳۰۲ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، بحار الانوار ۴۲ / ۶۲ ، وسائل ۵/ ۸۷ )
سلمان و ابن عباس از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت می کنند که فرمود : در سفر معراج به ان مقامی رسیدم که نزدیک تر از آن به خداوند تصور شدنی نیست . خداوند با من میان دو کوه عقیق سخن گفت و خطاب رسید : یا احمد ! همانا من ، تو و علی را از نور خودم خلق کردم و این دو کوه عقیق را ( که در عرش می بینی ) از نور صورت علی بن ابی طالب خلق کردم . پس به عزت و جلالم قسم می خورم که به راستی خلق کردم این دو کوه عقیق را تا نشانه ای باشد میان موجودات و آفریده هایم و مومنان با این علامت شناخته می شوند . ( ای رسول ما ) به راستی به عزتم قسم یاد می کنم که همانا آتش جهنم را بر کسانی که انگشتر عقیق در دست می کنند و ولایت علی علیه السلام را در سینه دارند و شیعه اویند ، حرام کردم . (مئه منقبه ص ۱۶۹ ، الشیعه فی احادیث الفریقین ص ۱۷۸ )
۱۳-غم زدایی و فرح انگیزی
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید : ( ای مردم ) انگشتر عقیق در دست کنید ، همانا تا انگشتر عقیق در دست دارید ، حزن و اندوه بر دل شما وارد نمی شود . ( عیون اخبار الرضا ۲ / ۴۷ ، وسائل ۵ / ۸۶ ، مکارم الاخلاق ص ۸۷ ، صحیفه الرضا ص ۶۲ )
۱۴-افزایش امکان برنده شدن در قرعه
امام رضا علیه السلام می فرماید : کسی که انگشتر عقیق در دست کند و قرعه را بردارد ، شانس او برای برنده شدن بیشتر است و قرعه بهتری خواهد داشت . ( کافی ۶ / ۴۷۰ ، ثواب الاعمال ص ۱۷۵ ، وسائل ۵/ ۸۵ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ )
سنگ فیروزه
امام رضا علیه السلام می فرمایند : اولین کوههایی که اقرار به ولایت حضرت علی علیه السلام کردند ، کوههای فیروزه ، عقیق و یاقوت بوده است . ( اقبال الاعمال ۴۶۵ ، بحارالانوار ۲۷ / ۲۶۲ )
روزی مردی خدمت امام کاظم علیه السلام رسید و در انگشت حضرت ، انگشتر فیروزه ای دید . در حالی که آن مرد به انگشتر خیره شده بود ، حضرت از او پرسیدند: می دانی نام این انگشتر چیست ؟ وی در پاسخ گفت : فیروزه . حضرت به او فرمود : فیروزه نام آن در زبان فارسی است ، لکن در زبان عربی به آن ظفر ( پیروزی ) می گویند . ( کافی ۶ / ۴۷۲ ، وسائل ۵ / ۹۴ ، بحار الانوار ۴۲ / ۷۰ )
امام صادق علیه السلام می فرمایند : دوست دارم هر شخص مومن پنج انگشتر در دست داشته باشد . عقیق ، حدید صینی ، یاقوت ، دُرّ نجف و فیروزه که این خواص را دارد :
۱-نگاه به آن سبب خوشحالی و شادابی روح می شود .
۲-نگاه به آن چشم را قوی می کند .
۳-دست کردن آن سعه صدر و تحمل در برابر مشکلات می بخشد .
۴-قلب را تقویت می کند و قوت می بخشد .
۵-حاجت را برآورده می سازد و کارها را آسان می کند . ( التهذیب ۶ / ۳۷ ، وسائل الشیعه ۱۴ / ۴۰۳ ، روضه الواعظین ۲ ص ۴۱۱ ، فرحه الغری ص ۸۸ )
۶-دفع فقر
امام صادق علیه السلام می فرمایند : کسی که انگشتر فیروزه در دست کند ، فقیر نمی شود و بی پول نمی ماند . ( کافی ۶ / ۴۷۲ ، وسائل الشیعه ۵ /۹۴ و ۹۵ )
۷-یاری و کمک در امور : امیر مومنان چهار انگشتر در دست داشته اند که یکی از آنها فیروزه بوده و حضرت آن را برای پیروزی در برابر مشکلات به دست می کرده اند .( خصال ۱ / ۱۶۹ ، علل الشرائع ۱/ ۱۵۷ ، المناقب ۳ / ۳۰۲ ، بحار ۴۲ / ۶۲ ، وسائل الشیعه ۵ / ۹۸ )
۸-سبب بالا رفتن دعا و تسریع در اجابت آن
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می فرمایند که همانا خداوند به من خطاب کرد : ای پیامبر ! همانا من حیا می کنم از این که بنده ا ی در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و ومن دعای او را مستجاب نکنم و دست خالی برگردانم . ( مهج العوات ص ۳۵۹ ، وسائل الشیعه ۵ / ۹۵ ، بحارالانوار ۹۰ / ۳۲۱ )
دُرّ نجف
امام صادق علیه السلام خطاب به مفضل فرمود : دوست دارم که هر مومنی پنج انگشتر در دست کند : عقیق ، فیروزه و یاقوت و حدید صینی و دُرّ نجف . مفضل پرسید : سرورم ، خاصیت و فضیلت دست کردن انگشتر دُرّ نجف چیست ؟ حضرت فرمود : هر کس انگشتر دُرّ نجف در دست کند و نگاه به آن کند ، خداوند برای هر نگاهی که به این نگین می اندازد ، ثواب یک زیارت ( اعم از حج یا غیره ) در نامه عمل او می نویسد که اجر و ثواب آن برابر با اجر و ثواب عمل پیامبران و صالحان است و اگر رحمت خداوند بر شیعیان نبود ، قیمت هر دانه نگین درّ نجف به قدری گران می شد که کسی توانایی خرید آن را نداشت ، لکن خداوند آن را بر شیعیان ارزان قرار داده و زیاد یافت می شود تا آن که همه شیعیان بتوانند از آن بهره ببرند . ( التهذیب ۶ /۳۷ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، فرحه الغری ص ۸۶ ، وسائل الشیعه ۱۴ / ۴۰۳ )
منبع:
http://amitist7.blogfa.com
دیدگاهها بسته شدهاند.