کشف نزدیک‌ترین سیاره ابرزمین قابل سکونت توسط ماهواره تس

مدیر فروش آذر 22, 1398 دیدگاه‌ها برای کشف نزدیک‌ترین سیاره ابرزمین قابل سکونت توسط ماهواره تس بسته هستند
کشف نزدیک‌ترین سیاره ابرزمین قابل سکونت توسط ماهواره تس

یک تیم بین المللی از ستاره شناسان نزدیکترین سیاره ابرزمین قابل سکونت در خارج از منظومه شمسی را توسط ماهوراره تس کشف کردند.

به گزارش تاپ دیجیت و به نقل از فیز، این ابرزمین که GJ 357 d نام دارد در فاصله ۳۱ سال نوری قرار دارد و اوایل سال ۲۰۱۹ توسط ماهواره تس (TESS)، ناسا کشف شده است. هدف از مأموریت تس (ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران) در مرحلهٔ نخست تمرکز بر درخشان‌ترین ستارگان نزدیک به زمین برای بررسی آثار گذر سیاره‌های فراخورشیدی در پیرامون آن‌ها در طول دو سال است.

کارل سیگان (Carl Sagan) یکی از اعضاء ماموریت تس میگوید: کشف یک سیاره ابرزمین نزدیک که میتواند میزبان حیات باشد، بسیار هیجان انگیز است زیرا با کمک تس، ماموریتی کوچک با دسترسی عظیم انجام شده است.

سیاره فراخورشیدی بزرگتر از سیاره آبی رنگ ما است و به گفته لیزا کالتنگر (Lisa Kaltenegger) از دانشگاه کرنل و سرپرست این تحقیق: این کشف فهم ما را از زمین سنگین وزن افزایش میدهد. کالتنگر در ادامه میگوید: سیاره GJ 357 d با داشتن جو غلیظ میتواند می تواند همانند زمین آب مایع را در سطح خود حفظ کند و ما میتوانیم با استفاده از تلسکوپ هایی که به زودی آنلاین میشوند، علائم زندگی را در آن جستجو کنیم.

بیشتر بخوانید: کشف ۲ سیاره شبه زمین در فاصله ۱۲٫۵ سال نوری

ستاره شناسان موسسه اخترفیزیک جزایر قناری و دانشگاه لا لاگونا در اسپانیا در ۳۱ ژوئیه از کشف سیستم GJ 357 خبر دادند. آنها نشان دادند که یک سیستم خورشیدی دورافتاده، با یک ستاره کوتوله سرخ کوچک از نوع M که اندازه آن یک سوم خورشید ما بوده و دارای ۳ سیاره است که یکی از آنها (GJ 357 d) در منطقه قابل سکونت است.

فوریه گذشته ماهواره تس مشاهده کرد که خورشید کوتوله GJ 357 هر ۳٫۹ روز یکبار کم نور میشود که این پدیده گواهی بر وجود یک سیاره در حال گذر از مقابل این ستاره بود. به گفته مرکز گدارد ناسا که ماهواره تس را هدایت میکند، این سیاره GJ 357 b بود که زمین گرم نامیده شده و حدوداً ۲۲٪ بزرگتر از زمین است.

مشاهدات بعدی منجر به کشف دو سیاره فراخورشیدی GJ 357 c و GJ 357 d شد. سیاره فراخورشیدی GJ 357 c، ۱۲۶ درجه سانتیگراد دما و ۳٫۴ برابر زمین جرم دارد و هر ۹ روز یکبار به دوره ستاره خود میچرخد. از طرف دیگر خارجی ترین سیاره این سیستم یعنی GJ 357 d یک ابرزمین است و هر ۵۵٫۷ روز یکبار به دوره ستاره خود میچرخد و فاصله آن تا ستاره خود یک پنجم فاصله زمین تا خورشید است.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.