جذابیت زمین برای سیارک های سرگردان

مدیر فروش آذر 8, 1402 دیدگاه‌ها برای جذابیت زمین برای سیارک های سرگردان بسته هستند
جذابیت زمین برای سیارک های سرگردان

سقوط یک سیارک سرگردان در هفته گذشته در یکی از شهرهای روسیه بحث داغی درباره جذابیت های زمین برای این سیارک ها به راه انداخته و این پرسش را ایجاد کرده است که چرا سیارک های سرگردان بر زمین سقوط می کنند.

رئیس مرکز تحقیقات اختر فیزیک مراغه در گفت وگویی در پاسخ به این پرسش گفته است: برخی مواقع مدار سیارک های سرگردان مختل می شود و در نتیجه، پروسه چرخش را ترک می کند اما از آنجایی که محوطه سیاره مریخ جاذبه چندانی ندارد این خرده سیاره ها به سمت زمین حرکت می کند.دکتر علی عجب شیری زاده ادامه داد: ضخامت اتمسفر زمین حدود ۱۵۰ کیلومتر است که در لایه های بالامتراکم است ولی در ۸۰ کیلومتری سطح زمین اتمسفر فشرده است، بنابراین زمانی که خرده سیاره ها با سرعت زیاد وارد می شوند، اتمسفر زمین این سیارک ها را خرد و تکه های آنها به سطح زمین برخورد می کند.

وی با بیان این که امواج مخروطی شهاب سنگی که اخیرا در روسیه به زمین برخورد کرد موجب آسیب رساندن به مردم شد، گفت: در حال حاضر مطالعاتی روی این شهاب سنگ در دستور کار محققان قرار گرفته است.عجب شیری زاده با بیان این که در فاصله میان دو سیاره مشتری و مریخ، سیاره های خرد زیادی وجود دارد، افزود: قطر این خرده سیاره‎ها از ۱۰۰ متر تا ۳۲ کیلومتر است که تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار خرده سیاره کشف شده است.

رئیس مرکز تحقیقات اختر فیزیک مراغه با بیان این که زمانی که خرده سیاره ها به منظومه شمسی وارد می شوند نمی توانند به زمین بیایند، اظهار داشت: از این رو خرده سیاره ها حول خورشید در اطراف سیاره مشتری می چرخند.

عجب شیری زاده با اشاره به جزییات برخورد شهاب سنگی که در روسیه به زمین برخورد کرد، توضیح داد: این شهاب سنگ دارای سرعت بیشتر از مافوق صوت یعنی ۳۳۰ متر بر ثانیه بوده است.وی با اشاره به ویژگی های امواج این شهاب سنگ خاطرنشان کرد: از نظر فیزیکی امواج این شهاب سنگ، امواج مخروطی شکل است از این رو در برخورد با شیشه ها، آنها را خرد کرده و آسیب هایی را برای مردم پدید می آورد.

عجب شیری زاده اضافه کرد: جنس شهاب سنگ ها بسیار فشرده و از جنس خانواده آهن یعنی کبالت است و در حال حاضر مطالعاتی روی تکه های این سنگ در روسیه در حال انجام است.این محقق اخترشناس با تاکید بر این که برخورد شهاب سنگ ها پدیده‎ای طبیعی است، یادآور شد: ۶۵ میلیون سال قبل شهاب سنگی با قطر ۲ کیلومتر در نواحی مکزیک با زمین برخورد کرد که با تولید امواج شوکی و همچنین حرارتی که به زمین منتقل کرد موجب از بین رفتن نسل دایناسورها شد.وی با اشاره به فناوری های نوین در حوزه نجوم خاطر نشان کرد: با استفاده از این فناوری ها می توان برخورد شهاب سنگ با زمین را پیش بینی کرد. در این راستا ناسا از یکی دو روز قبل برخورد این شهاب سنگ را پیش بینی کرده ولی محل این برخورد را مشخص نکرده بود.

رئیس مرکز تحقیقات اختر فیزیک مراغه با اشاره به گذر شهاب سنگ «آپوفیس» در سال گذشته گفت: این شهاب سنگ سال قبل از مجاورت مدار زمین رد شده است و براساس پیش بینی ها این شهاب سنگ در زمان برگشت از سمت زمین حرکت خواهد کرد.وی زمان بازگشت این شهاب سنگ را سال ۲۰۲۹ ذکر کرد و ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده در صورتی که این شهاب سنگ به زمین برخورد کند آسیب هایی را ایجاد می کند.
https://www.magiran.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.