شهاب سنگ های سنگی آهنی

مدیر فروش تیر 27, 1398 دیدگاه‌ها برای شهاب سنگ های سنگی آهنی بسته هستند
شهاب سنگ های سنگی آهنی

شهاب سنگ های سنگی آهنی به ۲ گروه تقسیم بندی میشوند.

گروه اول: پالاسایت ها

گروه دوم :مزوسایدرایت ها

پالاسایت ها:

شهاب سنگ شهابسنگ meteorite خرید و فروش شهاب سنگ کارشناسی شهابسنگ خریدار شهابسنگ

در بخش شهاب سنگ های آهنی گفتیم به خاطر اینکه سیارک دگرگون شده(ذوب شده) آهنش در مرکز جمع شده و هسته را تشکیل داده است و شهاب سنگ های آهنی منشاش از هسته سیارک هاست بین هسته آهنی و گوشته سیارک که از سنگ تشکیل شده است یک سیلیکات با درجه بالا هست که باعث درست شدن پالاسایت ها می شود از آنجا به بالا تا سطح رویی یا همان پوسته سیارک منشا شهاب سنگ های سنگی اکندرایت را تشکیل میدهند.

پس وقتی که یک پالاسایت میبینیم نشانه این است که یک سیارک مادر در برخورد متلاشی شده است و تیکه های آن که از آهن و سنگ الوین هستند به فضا پرتاب شده و به مرور زمان به سوی زمین آمده است.

شهاب سنگ های پالاسایت از نظر ظاهری شناخت آنها مشکل است چون ظاهری خشن دارند ولی زمانی که گوشه از آنها برش بخورد شناختشان راحت تر از بقیه شهاب سنگ هاست.

این شهاب سنگ از ۵۰% آهن آزاد و ۵۰% آلوین .منیزیت وسیلیکات آهن سخت تشکیل شده است به الوین جواهر فضا نیز گفته میشود.

طی تحقیقاتی که دانشمندان در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ انجام داده اند روی شهاب سنگ های پالاسایت هایی که به تازگی سقوط کرده بودند چگالی بعضی از این شهاب سنگ ها به ۵٫۰۹ هم میرسد

چگالی این سنگ بین ۴٫۶۹ تا ۵٫۰۹ است و سریع جذب آهنربا میشود.

مزوسایدرایت ها :

شهاب سنگ شهابسنگ meteorite خرید و فروش شهاب سنگ کارشناسی شهابسنگ خریدار شهابسنگ

معروفترین وتاریخی ترین شهاب سنگ ایران از این نوع است که یک شهاب سنگ از نوع سنگی آهنی است وزن این شهاب سنگ موقع پیدایش ۵۴ کیلوگرم بود و هم اکنون در کاخ گلستان نگهداری میشود.

این شهاب سنگ نیز به مانند پالاسایت ها از ۵۰% آهن آزاد و ۵۰% سیلیکات تشکیل شده است با این تفاوت که پالاسایت ها در درون سیارک و در کنار هسته آهنی سیلرک تشکیل می شود ولی مزوسایدرایت ها نتیجه برخورد آهن یک سیارک با سنگ های سیارک دیگر است منظور اینکه این سیارک به صورت تصادفی به وجود می آید یعنی قطعات سیلیکاتی جدا شده از یک سیاره با قطعات آهنی یک سیارک دیگر برخورد کرده و در هم فرو میروند و مزوسایدرایت ها را به وجود می آورند.

چگاالی این شهاب سنگ بین ۴٫۲۳تا ۴٫۳۰ می باشد اگر کهنه و هزاران سال روی زمین باشد تشخیص آن بسیار مشکل است ولی به محض برش خوردن آهن آزاد آن نمایان خواهد شد آهن درون آن مانند هر شهاب سنگ دیگری دارای نیکل است و خوب به آهنربا جذب می شود

این نوع شهاب سنگ همانند پالاسایت ها به راحتی از جو عبور می کند و دیواره صوتی را می شکند و سرو صدای زیادی مانند رعد و برق راه می اندازد و دود زیادی از آن بر جا می ماند و بسته به سرعت و زاویه فرودش در زمین فرو می رود.

شهاب سنگ مزوسایدرایت ایران که به شهاب سنگ ورامین معروف است در سال ۱۸۸۰ میلادی در نزدیکی ورامین سقوط کرد و بسیاری از عشایر فرود این سنگ را به چشم دیده بودند این شهاب سنگ که مقدار کشف شده آن ۵۴ کیلوگرم بود پس از برخورد ۲ متر در زمین فرو رفت بود آن را بیرون آورده و به نزد ناصرالدین شاه بردند این شهاب سنگ گفته شده که به محض ورود همراه با ۹ انفجار بوده و صدای مهیبی از خود برجای گذاشته احتمالا تیکه های بسیاری از آن جدا شده و در میدان و مسیر بارش ریخته شده احتمال اینکه این شهاب سنگ چند صد کیلو بوده باشد خیلی زیاد است شوربختانه چون در ان زمان امکان ثبت دقیق وقایع علمی نبوده و دقیق ثبت نشده تا کنون اطلاعات دقیقی از محل کشف شهاب سنگ در دست نیست.

حدود۴۵ کیلوگرم از شهاب سنگ ورامین باقی مانده است که در موزه کاخ گلستان نگهداری می شود و بر پایه برآورد انجام شده و ارزش این شهاب سنگ هم از نظر تاریخی و هم از نظر کمیاب بودن جنس این نوع شهاب سنگ ارزشی بالغ بر ۲٫۵ میلیون دلار برآورد شده است.

تا به حال بیش از ۲۰۰ عدد از این شهاب سنگ در جهان کشف و ثبت شده است. در یک بارش در کشور شیلی نزدیک به ۴ تن از این شهاب سنگ کشف شده است.

صفحه اصلی

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.