مهمانی از عطارد !

مدیر فروش تیر 31, 1402 دیدگاه‌ها برای مهمانی از عطارد ! بسته هستند
مهمانی از عطارد !

شهاب‌سنگ‌هایی از صحرای مراکش پیدا شده‌اند که به نظر می‌رسد از عطارد،‌ داخلی‌ترین سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی،‌ به مهمانی زمین آمده‌اند.

Stefan Ralew آلمانی، که به خرید و فروش و بررسی شهاب‌سنگ‌ها علاقه‌مند است، ۳۵ شهاب‌سنگ کوچک خرید که چند ماه پیش‌تر در صحرای مراکش پیدا شده بودند. او متوجه شد که این سنگ‌ها غیرعادی‌اند چراکه پوسته‌ی ذوب شده‌ی آن‌ها به رنگ سبز بود، مخصوصاً‌ یکی از آن‌ها پوسته‌ی درخشان سبز رنگی دارد. این شهاب‌سنگ‌ها اکنون با نام شمال‌غربی آفریقا ۷۳۲۵ شناخته می‌شوند. این خریدار آلمانی نمونه‌های از آن‌ها را به آزمایشگاه آنتونی ایروینگ Anthony Irving (ازدانشگاه واشنگتن) فرستاد.

پس از بررسی داخل شهاب سنگ‌ها دانشمندان متوجه‌ی وجود زمردهای سبز سیلیکاتی همراه با کروم شدند. کریستال‌های داخل شهاب‌سنگ‌ها نشان می‌داد که ماگمایی که آن‌ها را شکل داده، به آهستگی سرد شده است. علاوه بر این آن‌ها مقدار فراوانی منیزیم و کلسیم هم در کانی‌های سیلیکاتی یافتند اما آن‌چه که در این میان اهمیت دارد این است که آن‌ها چه چیزی نیافتند؟! نکته‌ی جالب‌توجه این‌جا است که درون این سنگ‌ها هیچ اثری از آهن نیست. ایروینگ می‌گوید:« شهاب‌سنگ‌های NWA 7325 بسیار عجیبند و البته بیشتر با نتایجی که از فضاپیمای مسنجر درباره‌ی سطح عطارد به دست آمده است، هم‌خوانی دارند. با این‌حال برای یافتن حقیقت باید این فضاپیما نمونه‌هایی واقعی از عطارد برای ما بیاورد».
شوشانا وایدر Shoshana Weider از دانشگاه واشنگتن، حدود یک سال است که طیفی که مسنجر از عطارد به زمین فرستاده است را بررسی می‌کند. طبق بررسی‌های او، به نظر می‌رسد که سطح عطارد سرشار از کانی سیلیکاتی به نام اِنستاتیت باشد که در شهاب‌سنگ‌های NWA 7325 چندان یافت نشده است. همچنین نباید دراین شهاب‌سنگ‌ها کلسیم فراوانی وجود داشته باشد که دارد. البته وایدر و ایروینگ هردو معتقدند که احتمالاً‌این شهاب‌سنگ پیش از جدا شدن از عطارد در صخره‌ای در دل این سیاره و زیر سطح قرار داشته‌اند تا این‌که به علت برخوردی سهمگین از سطح جدا شده و به ما رسیده‌اند.

هنوز بررسی این سنگ‌های سبز فضایی ادامه دارد. باید دید که چه مدتی آن‌ها در برابر پرتوهای کیهانی بوده‌اند تا به زمین برسند. یکی از راه‌های یافتن منشأ این سنگ‌ها این است که فراوانی سه ایزوتوپ منیزیم در آن‌ها را با اطلاعات طیف‌سنج پرتو گامای مسنجر مقایسه شود. راه دیگر این است که یکی از سنگ‌های NWA 7325 را ذوب کنند، دوباره تحت شرایط کنترل‌شده آن را سرد و کریستالی کنند. از این طریق می‌توان دید که این روند چقدر شبیه به روند سرد شدن مواد مذاب در عطارد است.

-منبع:canot.ir

http://www.asemaneazim.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.