جنس شهابسنگها از چیست؟

مدیر فروش اسفند 13, 1400 دیدگاه‌ها برای جنس شهابسنگها از چیست؟ بسته هستند
جنس شهابسنگها از چیست؟

شهاب سنگ ها از کانی ها ساخته شده اند . کانی هایی که بیشتر آنها در سنگ های زمینی نیز یافت می شوند . کانی ها آرایش هایی از عناصر شیمیایی از قبیل آهن ، اکسیژن ، الوینیوم و سدیم هستند که مانند آجر های ساختمان ، سنگها از اجتماع آنها ساخته می شوند . تمام عناصر شناخته شده در شهابسنگ ها یافته شده اند . هر چند برخی عناصر نظیر هیدروژن و هلیوم علی رغم فراوانی شان در ستارگان ، و در جهان به طور عام ، در آنها به ندرت یافت شده اند . به این ترتیب ، شهابسنگ ها از موادی آشنا ساخته شده اند ، با این تفاوت که نسبت آنها با موادی که در سنگ های زمینی دیده شده متفاوت است . احتمال بسیار می رود در درون زمین سنگ هایی وجود داشته باشند که شبیه بعضی از شهابسنگ ها باشند . شهابسنگ ها بر اساس ترکیب کلی به سه گروه سنگی ، آهنی ، سنگی – آهنی تقسیم می شوند .

شهابسنگ ها ی سنگی همانگونه که از نامشان بر می اید عمدتا از کانی های سنگی ساخته شده اند و بر اساس بافت به کندریت ها ، که حاوی کندرول های کوچک و تقریبا کروی هستند ، و آکندریت ها که مشابه برخی سنگ های زمینی هستند تقسیم می شوند . کندرول واژه ای از ریشه ای یونانی به معنی درشت دانه است . بنابر این کندریت یعنی درشت دانه ای و آکندریت یعنی بی درشت دانه ای .تقریبا تمام کندریت ها علاوه بر کانی های سنگی ، کمی آلیاژ فلزی آهن – نیکل نیز دارند . با توجه به بافت کندریت ها و به دلیل اختلاط سنگ و فلز در آنها می توان مطمئن بود که شهاب سنگ های کندریتی از هنگام تشکیل هرگز ذوب نشده اند ، زیرا در این صورت سنگ و فلز موجود ار یکدیگر جدا می شوند . در مقابل در آکندریت ها ، فلز کمیاب یا نایاب است . عقیده بر این است که وقوع ذوب در سیارات کوچک یا سیارک هایی که مخلوطی از کانی های سنگی و آهنی بودند سبب شد تا فلز به عمق سیارک ، و مایع مذاب سنگی ، همانند سر باره کوره بلند ذوب آهن ، به سطح آن منتقل شوند .

به این شیوه ، فلز در هسته های سیارکی ، که منشاء بسیاری از شهابسنگ های آهنی هستند . متمرکز شدند و مواد مذاب سنگی پس از انجماد به صورت سنگ های آذرین ، چیزی شبیه گدازه های بازالتی زمین ، در آمدند . بخشی از سنگ های آذرین که به سطح سیارک نزدیک تر بودند بر اثر برخورد ، شکسته شدند و تشکیل خاک دادند . مشابه این خاک در آکندریت ها نیز یافت می شود .
http://www.lightstars.blogfa.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.