عبور یک شهاب‌سنگ ناشناخته از نزدیکی زمین

مدیر فروش شهریور 22, 1397 دیدگاه‌ها برای عبور یک شهاب‌سنگ ناشناخته از نزدیکی زمین بسته هستند
عبور یک شهاب‌سنگ ناشناخته از نزدیکی زمین

شهاب‌سنگی عظیم با طول ۳۵ متر، به تازگی و بدون آن‌که از قبل تشخیص داده شده باشد، با فاصله بسیار کمی از کنار کره زمین عبور کرد.

به گزارش کلیک، با این‌که فاصله این سیارک نسبت به ما، از یک‌چهارم فاصله ماه تا زمین هم کمتر بود، هیچ‌کس حتی متوجه وجود این جرم آسمانی نشد تا یک روز پیش از آن‌که این جرم با فاصله بسیار کمی از کنار زمین عبور کرد.

بی‌فایده است که تظاهر کنیم که نزدیک نبود این جرم آسمانی با زمین برخورد کند! چرا که کمترین فاصله‌ای که از ما داشت، از ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر بیشتر نبود. با این حال، چطور جرمی به این بزرگی بی‌سروصدا از کنار ما عبور می‌کند؟

این سیارک توسط مرکز سیاره‌های کوچک (MPC) در اتحادیه فضانوردان بین‌المللی کشف شد. MPC در واقع یک سازمان جهانی رسمی است برای جمع‌آوری داده‌های مشاهده شده از سیاره‌های کوچک‌تر، شهاب‌سنگ‌ها و ستاره‌های دنباله‌دار. شهاب‌سنگی که اخیراً کشف شد، به ۲۰۱۶ QA2 نام‌گذاری شد و در تاریخ ۲۷ آگوست به گستره دید ما وارد شد.

سپس در ۲۸ آگوست، به نزدیک‌ترین فاصله خود تا زمین رسید. طبق اخباری که MPC بر روی توییتر خود منتشر کرد، طول این شهاب‌سنگ بین ۱۶ تا ۴۲ متر بوده و فاصله آن تا سطح کره زمین، حدود ۰٫۲۲ فاصله قمری بوده است. گفتنی است که هر یک فاصله قمری برابر است با ۳۸۴۴۰۰ کیلومتر و یا ۲۳۸۹۰۰ مایل.

به این ترتیب شهاب‌سنگ ۲۰۱۶ QA2 کشف شد و در تاریخ ۲۸ آگوست در ساعت ۱:۲۴ از فاصله ۰٫۲۳ فاصله قمری نسبت به سطح زمین عبور کرد.

البته این واقعیت که متوجه عبور این شهاب‌سنگ نشده بودیم، چندان عجیب نیست و غیر معمولی نیست. ناسا تخمین زده است که ۹۰ درصد اجرام نزدیک به زمین (NEO) که از ۱ کیلومتر بزرگ‌تر هستند، تا کنون شناخته شده‌اند. این در حالی است که تنها ۳۰ درصد از اجرام با طول ۱۶۰ متر و کمتر از یک درصد اجرام با طول ۳۰ متر را تا کنون می‌شناسیم.

یک شهاب‌سنگ یا ستاره دنباله‌دار به شرطی به عنوان یک جرم آسمانی نزدیک به زمین طبقه‌بندی می‌شود که فاصله‌اش تا خورشید از ۱٫۳ واحد نجومی (AU) کمتر باشد. هر AU برابر است با ۱۴۹۵۹۸۰۰۰ کیلومتر و یا ۹۲۹۵۵۸۸۷ مایل.

این صخره‌های کوچک فضایی ما را مجبور می‌کنند که با دقت بیشتری آسمان را رصد کنیم چرا که آن‌قدر کوچک هستند که تا به اندازه کافی به ما نزدیک نشوند، قادر به دیدن آن‌ها نیستیم. اگرچه این اجرام هنوز آن‌قدر بزرگ هستند تا در صورت برخورد با زمین، آسیبی جدی وارد کنند.

با در نظر گرفتن این نکته و مدار عجیب این شهاب‌سنگ تازه کشف شده، توانستیم عبور غیر منتظره آن را کشف کنیم.

به گزارش Ria Misra، اگر به مسیر جا به جایی ۲۰۱۶ QA2 نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که این شهاب‌سنگ در تاریخ مذکور به زمین نزدیک شده است اما فراتر از آن خواهید دید که مدار بیضوی شکل آن به این معناست که وقت زیادی را در اطراف عطارد، زهره و مریخ گذرانده است.

دست‌کم مشاهده این شهاب‌سنگ در پروژه تلسکوپ مجازی، باعث شد تا گروه MPC چیزی برای رصد کردن داشته باشند.
https://click.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.