کشف شهاب سنگ فلزی در مریخ

مدیر فروش شهریور 4, 1397 دیدگاه‌ها برای کشف شهاب سنگ فلزی در مریخ بسته هستند
کشف شهاب سنگ فلزی در مریخ

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، سقوط شهاب‌سنگ‌ها روی سطح مریخ به واسطه اتمسفر رقیق و فاصله کمی که نسبت به کمربند سیارکی دارد،‌ پدیده‌ای رایج است، اما این شهاب‌سنگ کوچک به اندازه‌ای گرد و صیقلی است که محققان آن را Egg Rock نامیده اند. این تکه سنگ عجیب همچنین از چندین شیار عمیق برخوردار است که نشان می‌دهد در دوره‌ای از عمر خود به حالت مذاب درآمده است. این شهاب‌ سنگ، در منطقه‌ای قرار گرفته که کنجکاوی امکان نزدیک‌ شدن به آن را داشته‌ است تا با ثبت تصاویری دقیق امکان تجزیه و تحلیل ترکیبات آن را برای دانشمندان فراهم آورد.

محققان معتقدند این شهاب‌ سنگ از جنس نیکل و آهن ساخته شده و از قلب سازه‌ای در کمربند سیارکی جدا شده‌ است. اجرام این کمربند معمولا پس از رانده شدن توسط میدان مغناطیسی سیاره مشتری، به سوی مریخ پرتاب می‌شوند. براساس ظاهر این سنگ، به نظر می‌آید سنگ زمان ورود به اتمسفر مریخ ذوب شده و پس از رسیدن به سطح سیاره دوباره به حالت جامد و سخت بازگشته‌ است.

pia21133دوربین Chem-cam کنجکاوی این تصویر دقیق را از این شهاب‌سنگ ۴ سانتیمتری ثبت کرده‌ است: از آنجایی که تعداد سقوط شهاب‌سنگ‌ها روی زمین بسیار کمتر از تعداد شهاب‌ سنگ‌های مریخی است،‌ از این رو مطالعه روی این نمونه‌ها فرصتی برای مطالعه روی بخش‌هایی از سامانه خورشیدی را فراهم می‌آورد که دسترسی انسان به آن دشوار است و در عین حال می‌تواند جزئیات بیشتری درباره اجرام کمربند سیارکی و وضعیت سیاره مریخ در اختیار دانشمندان قرار دهد.

مریخ همچنین از فرایند اکسیداسیون کمتر و فرسایش خفیف‌تری نسبت به زمین برخوردار است،‌ از این رو شهاب‌سنگ‌هایی که در سطح این سیاره فرود می‌آیند نسبت به اجرامی که به زمین برخورد می‌کنند از وضعیت سالم‌تری برخوردارند. کنجکاوی در حال حاضر در پایه کوه شارپ در حرکت است و به جستجوهایش برای یافتن مدارکی از وجود حیات در گذشته‌های این سیاره ادامه می‌دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , sciencealert.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.