کشف شهابسنگ مریخی

مدیر فروش اردیبهشت 25, 1393 دیدگاه‌ها برای کشف شهابسنگ مریخی بسته هستند
کشف شهابسنگ مریخی

نام این شهاب سنگ که از مناطق شمال غربی آفریقا کشف شده است ” زیبای سیاه” و وزن آن حدوداً 320 گرم است.
محققان موفق به کشف یک شهاب سنگ مربوط به پوسته مریخ شدند که غنی از آب است!

ناسا، بودجه محققانی را برای تحلیلکردن این شهاب سنگ که ممکن است اولین شهاب سنگی باشد که از سطح یا پوسته مریخ کشف شده است و 10 برابر دیگر شهاب سنگ هایی که از نقاط نامعلوم مریخ به زمین برخوردکرده اند آب دارد، تامین کرد.

این نوع شهاب سنگ جدید در سال 2011 در بیابان صحرا، واقع در شمال غربی آفریقا کشف شده و نام مستعار آن “زیبای سیاه” بوده و وزن آن در حدود 320 گرم است. پس از گذشت یک سال مطالعات فشرده، یک تیم از دانشمندان ایالات متحده اظهار داشتند که این شهاب سنگ در 2.1میلیارد سال پیش در ابتدای تازه ترین دوره جغرافیایی مریخ، به نام دوره آمازونی به وجود آمده است.

میچ شولت، دانشمند برنامه کاوش مریخ در ساختمان اصلی ناسا در واشنگتن گفت:”سن این شهاب سنگ که نام علمی آن NWA 7034 میباشد بسیار مهم است. چرا که به طور قابل توجهی از دیگر شهاب سنگ های مریخی قدیمی تر است. ما اکنون به دیدی از تاریخ مریخ در یک دوره بحرانی در تکاملش دست یافته ایم.”

این شهاب سنگ کاملاً با سنگ های صخره ها و برآمدگی هایی که ناسا از طریق کاوشگران مریخ و ماهواره های دواری که به دور مریخ می گردند مطالعه کرده است تطابق دارد. مواد تشکیل دهنده NWA 7034 باتمامی شهاب سنگ هایی که تا کنون از مریخ به زمین خورده اند و مورد مطالعه واقع شده اند متفاوت است. این پژوهش در شماره این سه شنبه مجله Science Express به چاپ می رسد.

جان گرونسفلد، نایب رئیس بخش مدیریت ماموریت های علمی ناسا در واشنگتن گفت:”ترکیبات تشکیل دهنده این شهاب سنگ ممکن است بسیاری از دانسته های ما در موردجغرافیای مریخ به چالش بکشد، این یافته ها، همچنین نشان دهنده یک چهارچوب مرجع برای کاوشگر کنجکاوی در زمانی که این کاوشگر به دنبال مواد آلی در مواد معدنی واقعدر بستر دره گیل (Gale) میباشد.

شهاب سنگ NWA 7034 از قطعات سیمانی سنگ بازالت تشکیل شده است که حاصل مواد مذابی است که به سرعت سرد می شوند.قطعات بیشتر از فلدسپات و پروکسین هستند که به احتمال زیاد از فعالیت های آتشفشانی به وجود آمده اند. این شیمی عجیب این شهاب سنگ با شیمی آن بخش هایی از مریخ که ناسابا استفاده از کاوشگرها و مدارگرد ادیسه مطالعه کرده است تطابق دارد.

کارل اگی، رهبر تیم تحلیل و متصدی و سرپرست موئسسه مطالعه شهاب سنگ در دانشگاه نیو مکزیکو در البوکرک گفت: “این شهاب سنگ هر چیزی که کمک به درک بیشتر ما ازسیاره قرمز بکند را در ترکیبات خود دارد. این شهاب سنگ بی همتا به ما می گوید که در 2 میلیارد سال پیش در مریخ چه وضعیت آتشفشانی موجود است. همینطور هم این شهاب سنگ به ما نیم نگاهی از وضعیت سطحی و محیطی مریخ می دهد. چیزی که هیچ کدام از شهاب سنگ ها تا کنون قادر به ارائه آن نبوده اند.
http://www.sactehran.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.