جهان ما چقدر بزرگ است؟

مدیر فروش مرداد 3, 1403 دیدگاه‌ها برای جهان ما چقدر بزرگ است؟ بسته هستند
جهان ما چقدر بزرگ است؟

جهان چقدر بزرگ است؟ این پرسش یکی از بنیادی‌ترین معماهای نجوم به شمار می‌رود. با بررسی دورترین نقطه‌ی قابل رصد از زمین (دورترین نقطه بر اساس سرعت نور) می‌توان قطر جهان را تخمین زد. به لطف فناوری‌های در حال تکامل، ستاره‌شناس‌ها می‌توانند زمان گذشته را تا لحظاتی پس از بیگ‌بنگ رصد کنند.اما ابعاد جهان به معیارهای مهمی مثل شکل و انبساط وابسته است. در نتیجه، با اینکه می‌توان ابعاد جهان را تخمین زد، دانشمندان نمی‌توانند رقمی قطعی را برای آن تعیین کنند.

دانشمندان جهان را به شیوه‌های متعددی اندازه‌گیری می‌کنند. برای مثال می‌توانند امواج جهان آغازین موسوم به نوسان‌های آکوستیکی باریونی را اندازه‌گیری کنند که تابش پس‌زمینه‌ی کیهانی را انباشته می‌کنند. همچنین می‌توانند از شمع‌های استاندارد یا ابرنواخترهای نوع ۱a برای اندازه‌گیری مسافت‌ها استفاده کنند.

جهان متناهی دارای ابعاد متناهی و قابل اندازه‌گیری است که درباره‌ی جهان کروی محصور صدق می‌کند؛ اما جهان نامتناهی بر اساس تعریف ابعادی ندارد. به نقل از ناسا، دانشمندان می‌دانند جهان مسطح است و تنها ۰٫۴ درصد خطا دارد. این مسئله می‌تواند درک ما از بزرگی جهان را تغییر دهد.

منبع:www.zoomit.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.