ستاره دور، گردترین جسم طبیعی تا کنون دیده شده!

مدیر فروش دی 13, 1402 دیدگاه‌ها برای ستاره دور، گردترین جسم طبیعی تا کنون دیده شده! بسته هستند
ستاره دور، گردترین جسم طبیعی تا کنون دیده شده!

طی گزارشی در یک مطالعه جدید، این ستاره در فاصله ۵۰۰۰ سال نوری از زمین، نزدیکترین جرم به یک کره کامل است که تا کنون در طبیعت مشاهده شده است.
ستارگان، سیارات و دیگر اجرام آسمانی به دلیل نیروی گریز از مرکز، حتی به مقدار کم در استوای خود متورم هستند و به طور کلی، این اشیاء در صورت چرخش سریع تر و نیروی بیشتر ، دارای برآمدگی بزرگتری خواهند بود.
به عنوان مثال، خورشید هر ۲۷ روز یک بار بدور خود می چرخد و یک خط فرضی از مرکز تا استوای آن، حدود ۲۰ کیلومتر نسبت به خط فرضی از مرکز تا قطب خورشید، کشیده تر است. قطر استوایی زمین، که در هر ۲۴ ساعت یک چرخش کامل را بدور خود انجام می دهد، ۴۲ کیلومترطولانی تر از قطر قطبی زمین است؛ هر چند که قطر زمین بسیار کمتر از خورشید می باشد.

اعضای این تیم مطالعاتی گفت: اما ستاره دور که تحت نام کپلر ۱۱۱۴۵۱۲۳ شناخته شده است، نسبت به کره زمین، خورشید و هر شی دیگری که تا کنون از نظر گردی اندازه گیری شده، گرد تر است.
محققان نوسانات طبیعی کپلر ۱۱۱۴۵۱۲۳، را طی یک دوره ۵۱ ماهه از سال ۲۰۰۹ میلادی تا سال ۲۰۱۳ توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا مورد مطالعه قرار دادند. ( کپلر برای شناسایی سیارات فراخورشیدی با اشاره به نرخهای پایین روشنایی کوچک که ناشی از زمان عبور آنها از جلوی ستاره خود طراحی شده است ، به طوری که این فضاپیما به نوسانات نور بسیار حساس است)
این تیم، به رهبری Laurent Gizon از بخش تحقیقات منظومه خورشیدی موسسه ماکس پلانک و دانشگاه گوتینگن آلمان، برای تعیین اندازه ستارگان، مطالعات خود را انجام می دهند. این روش که به عنوان اخترلرزه شناسی شناخته می شود، به اخترشناسان اجازه می دهد تا برای بررسی درون ستارگان به همان شیوه که زمین شناسان با استفاده از زمین لرزه به مطالعه داخل سیاره ما می پردازند، عمل کنند.
محققان دریافتند که تفاوت قطر استوایی و قطبی کپلر ۱۱۱۴۵۱۲۳ ؛ تنها ۶ کیلومتر است، در شرایطی که این ستاره ۳ میلیون کیلومتر قطر دارد(حدود دو برابر قطرخورشید)
گیزون در بیانیه ای گفت:”این باعث می شود کپلر ۱۱۱۴۵۱۲۳ گردترین جسم طبیعی تا کنون اندازه گیری شده باشد “
این ستاره حدود سه برابر آهسته تر از خورشید می چرخد ، اما این احتمالا تمام داستان نیست. ستاره شناسان گفته اند: همچنین میدان های مغناطیسی می توانند به پهن شدن یک ستاره کمک کنند، بنابراین بخشی از پاسخ ممکن است در میدان مغناطیسی کپلر ۱۱۱۴۵۱۲۳ نهفته باشد.
البته هیچ تضمینی وجود ندارد که کپلر ۱۱۱۴۵۱۲۳ رکورد گرد ترین جرم را برای همیشه حفظ کند؛ گیزون و همکارانش قصد دارند به مطالعه ستارگان دیگر با استفاده از تکنیک asteroseismological که به گفته آنها دقت بی سابقه ای دارد را بر روی دیگر اجرام بپردازند.

گیزون گفت: ” به خصوص جالب خواهد بود تا ببینیم که چگونه چرخش سریع تر و یک میدان مغناطیسی قوی تر می تواند شکل یک ستاره را تغییر دهد؟ “https://rayeshmand.ir

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.