مریخ از نوع خاصی میدان مغناطیسی برخوردار است

مدیر فروش خرداد 6, 1402 دیدگاه‌ها برای مریخ از نوع خاصی میدان مغناطیسی برخوردار است بسته هستند
مریخ از نوع خاصی میدان مغناطیسی برخوردار است

این اطلاعات به دانشمندان کمک می‌کند که بهتر درک کنند مریخ چگونه بیشتر جو خود را در طی میلیاردها سال از دست داده است و همچنین اینکه امروزه تعامل بین بادهای خورشیدی و مگنتوسفر کره‌ی مریخ چگونه است. تیمی از محققان که با ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ– ماون(MAVEN) کار می‌کند توانسته نمایش‌های حیرت‌آوری را از خوانش‌های مغناطیسیِ گیرافتاده را شناسایی کند.

رابین رامستاد، دانشمند سیاره‌ای از دانشگاه کلرادو، بولدر می‌گوید: «این جریانات نقش اساسی را در از بین رفتن جو مریخ دارند و آن را از یک جهانِ قابل‌سکونت به یک کویر غیرقابل‌تحمل تبدیل کردند. اکنون در حال کار بر روی کاربرد جریانات هستیم تا مقدار دقیقی از انرژی حاصل از باد خورشیدی و فرار نیروها از جو را مشخص کنیم.»

این تیم پنج سال از داده‌های ماون را برای تهیه‌ی نقشه‌های خود تجزیه و تحلیل کرد که نشان می‌دهد جریانات الکتریکی یک ساختار دوحلقه‌ای تو در تو را در اطراف مریخ ایجاد می‌کنند و در تمام مسیرهای سمت روز و شب این سیاره پیچیده شده‌اند. این جریانات با باد خورشیدی ورودی تعامل دارند و باعث می‌شوند مریخ را احاطه کرده و مانند نودل‌های اسپاگتی اطراف یک توپ بسکتبال در اطراف آن گردش کنند. این یافته‌ها منجر به کشف دم مغناطیسی منحصر به فرد این سیاره که سه سال پیش توسط ماون مشاهده شده بود شدند.
آنچه برای محققان نیز جالب است جزئیات تعامل بین بادهای خورشیدی و جریانات الکتریکی و نحوۀ انتقال انرژی بین جو بالایی، مگنتوسفر و باد خورشیدی است. رامستاد می‌گوید: «جو مریخ کمی شبیه به یک کُره فلزی با یک مدار الکتریکی بسته است. جریانات در جو بالایی جریان می‌یابند و قوی‌ترین لایه‌های جریان در ارتفاع ۱۲۰-۲۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح این سیاره باقی می‌مانند. قدرت و مسیرهای جریان با یک عملکرد زیبا و ظریف از این نقشۀ میدان مغناطیسی بیرون می‌آیند».

نقشه‌ی جریانات الکتریکی علاوه بر ایجاد نمایش‌های خیره‌کننده که محققان در کنار هم قرار داده‌اند، باید بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی از بین رفتن جو مریخ به ما بدهد و اینکه چگونه ممکن است این فعل و انفعالات در طول تاریخچه‌ی این سیاره شکل گرفته باشند. دانشمندان هنوز سؤالات بسیاری در مورد اتفاقی که برای جو هوا غلیظ و پرمشغله‌ مریخ افتاده – و در مورد اینکه چگونه ممکن است روزی دوباره آن را قابل‌سکونت کنیم – دارند. اطلاعات بیشتری در مورد این داده‌ها و ماون وجود دارد.
درک رفتار میدان مغناطیسی در اطراف سیاره‌ی سرخ ما را قادر می‌سازد تا سرنخ‌های بزرگی را در مورد علت تفاوت جو آن با جو سیارۀ ما – و در واقع با سیاره ناهید که دارای یک مگنتوسفرِ القا شده است – به ما بدهد. رامستاد می‌گوید: «اگر می‌خواهید بفهمید که جو مریخ و ناهید چقدر با جو زمین متفاوت است و چرا آنها با وجود اینکه غیرمغناطیسی هستند اینقدر با یکدیگر فرق دارند، باید ابتدا آهنرباهای القایی آنها را درک کنید». این تحقیق در مجله‌ Nature Astronomy منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.