شناسایی بهتر بقایای منظومه شمسی در دوران اولیه

مدیر فروش فروردین 30, 1402 دیدگاه‌ها برای شناسایی بهتر بقایای منظومه شمسی در دوران اولیه بسته هستند
شناسایی بهتر بقایای منظومه شمسی در دوران اولیه

به گزارش نوداد (سکوی اجتماعی خبر)

دانشمندان معتقدند منظومه ی شمسی ۴.۶ میلیارد سال پیش شکل گرفته است. در آن زمان ابری از گاز، تحت گرانش رمبش کرد و احتمالاً منشا چنین روندی، یک انفجار عظیم از ستاره ی پرجرم مجاور یا یک ابرنواختر بوده است. این ابر با رمبش خود، دیسکی چرخان را با مرکزیت خورشید به وجود آورد.

از آن زمان دانشمندان توانسته اند شکل گیری منظومه ی شمسی را ذره ذره تثبیت کنند. اکنون، دانشمندان دانشگاه نیومکزیکو، دانشگاه ایالتی آریزونا و مرکز فضایی جانسون ناسا با پژوهش های جدید تکه ی دیگری را بر پازل خود افزوده اند. این تکه جدید یکی از قدیمی ترین انواع شهاب سنگ آذرین است.

این پژوهش تحت عنوان پدیده ی آتش فشانی غنی از سیلیکا در اوایل منظومه شمسی مربوط به ۴.۵۶۵ میلیون سال پیش در Nature Communications منتشر شد. پژوهش فوق شواهدی را نشان می دهد که سنگ های پوسته ای غنی از سیلیکا به لحاظ شیمیایی خرده سیاره هایی را تشکیل می دادند که ۱۰ میلیون سال بر سیاره هایی سنگی پیشی داشتند. این اطلاعات به دانشمندان در فهم زیادتر پیچیدگی شکل گیری سیاره ها کمک می کند. استاد و رئیس مؤسسه شهاب سنگ شناسی UNM کارل اگی می گوید:

عمر این شهاب سنگ بسیار زیاد است و از قدیمی ترین انواع شهاب سنگ آذرین شناخته شده است؛ نه تنها غیرمعمول ترین نوع سنگ است، بلکه به ما می گوید که تمامی سیارک ها شبیه به هم نیستند. برخی مشابه پوسته ی زمین هستند، زیرا رنگی روشن دارند و پر از SiO۲ هستند. این نمونه ها وجود دارند، اما فرایند شکل گیری آن ها در اوایل فرایندهای آتش فشانی در منظومه شمسی رخ داد.
http://nodud.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.