شهابسنگ هایی از ماه

مدیر فروش فروردین 10, 1402 دیدگاه‌ها برای شهابسنگ هایی از ماه بسته هستند
شهابسنگ هایی از ماه

مثلا جرم مشتری ۳۲۰ برابر زمین است، اما بزرگترین قمر آن یعنی گانیمد از ماه هم کم چگال تر است . اگر هنگام بدر به ماه نگاه کنیم لکه های تاریک و روشنی روی آن می بینیم . در گذشته به غلط فکر می کردند که لکه های تیره ، پوشیده از آب هستند، و به همین علت آن ها را دریا می خواندند .نواحی روشن تر نیز ارتفاعات نامیده می شدند . بعد ها مشاهده شد که هرگز هیچ ابری سطح ماه را نمی پوشاند، پس در آن جو وجود ندارد . بدون جو، آب هم به شکل مایع وجود نخواهد داشت . علی رغم این واقعیت، هنوز هم لکه های تاریک سطح ماه را ((دریا)) می خوانند و به آنها نام هایی ار قبیل دریای باران ها، دریای آرامش، دریای بحران ها و … می دهند .

ماه نخستین هدف ماموریت های فضایی بود، نخست توسط سفینه های بی سرنشین و سپس در جولای ۱۹۶۹ میلادی توسط انسان . شش ماموریت فضاپیماهای آپولو به ماه (۱۹۶۹ – ۱۹۷۲) جمعا ۳۸۰ کیلوگرم از خاک و سنگ ماه را به ارمغان آورد . سه سفینه بی سرنشین روسی نیز نمونه هایی از خاک ماه را به زمین آوردند ( لونا ۱۶ – ۲۰ – ۲۴ ) . اکنون دریاها و ارتفاعات نیمه پیدای ماه نمونه برداری شدهاند و میدانیم که جو و آب ندارند و همواره نیز همینگونه خشک بوده اند .

ماموریت های آپولو حدود ۳۸۰ کیلوگرم نمونه سنگ از ماه به زمین آوردند .

جنس سنگ های دریاها از بازالت تیره است ( سنگ های آتشفشانی ) . اما بسیاری از سنگ های ارتفاعات از جنس ( آنورتوزیت) هستند ، سنگی به رنگ خاکستری روشن که بیشتر آن از فلدسپات ، کانی کم رنگی از کلسیم ، آلومینیوم و سلیسیوم ساخته شده است . نمونه های برگشتی از ماه بین ۴٫۴ تا ۲٫۹ میلیارد سال پیش شکل گرفته اند و بنابراین از بیشتر سنگ های زمینی قدیمی ترند . آنورتوزیت های ارتفاعات قدیمی تر از بازالت دریاها هستند . دریاها بین ۳٫۷ تا ۲٫۹ میلیارد سال عمر دارند و جوان ترین آنها به آخرین مرحله فعالیت آتشفشانی در ماه مربوط می شوند .سطح ماه بر اثر برخورد شهابسنگ ها، بسیار پر دهانه است ، اما در نمونه های برگشتی ماده شهابسنگی بسیار ناچیز است . چون در ماه جو وجود ندارد که سقوط اجسام را کند سازد ، حتی ریز ترین خرده شهابسنگ ها نیز با سرعت هایی بالا به سطح آن برخورد می کنند . تمام اجرام ، صرف نظر از اندازه ، هنگام سقوط بر اثر انرژی برخورد تبخیر می شوند . بنابراین مواد شهابسنگی در خاک ماه ناچیز است . اکنون می دانیم که بیشتر برخوردها، افزون بر ۴ میلیارد سال پیش در طی یک دوره ی بمباران شدید رخ داده اند .

در سال ۱۹۷۹ میلادی یک گروه اکتشافی ژاپنی، شهابسنگی در قطب جنوب یافتند که منشا آن از ماه بود . این کشف مهم به دنبال بازیابی ده شهابسنگ مشابه در مناطق دیگر قطب جنوب تایید شد . علاوه بر این نمونه های مشابهی در غرب استرالیا و لیبی پیدا شد . از آنجا که مجموعه ی مرجع خوبی از سنگ های ماه در اختیار داریم می توانیم مطمئن باشیم که برخی از این شهابسنگ ها از دریاها و بعضی دیگر از ارتفاعات ماه هستند . آشکار است که بعضی از برخورد ها به سطح ماه آنقدر مهیب بوده اند که مقداری ماده را از میدان گرانشی ماه به بیرون پرتاب کرده اند . گروهی از آنها پس از سفری هشت میلیون ساله سر از قطب جنوب در آوردند . در هنگام ماموریت فضاپیماهای آپولو دستگاه های گردونه ی فرماندهی حین گردش به دور ماه ترکیب سنگ های سطحی را ثبت می کردند . این اطلاعات نشان می دهند که شهابسنگ های مربوط به ارتفاعات ، از نیمه پنهان ماه که هرگز از زمین دیده نمی شود ، جدا شده اند . این شهابسنگ ها با کمترین هزینه ، از نیمه ای که هنوز پای هیچ انسانی به آنجا نرسیده است نمونه هایی در دسترس ما قرار می دهند .
http://nojum4.blogfa.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.