محققان دانشگاه کرنل آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند آثار گاز فسفین موجود در سیاره زهره به فعالیت آتشفشانی این سیاره اشاره دارد. پاییز سال گذشته دانشمندان گفتند که مقدار کمی از گاز فسفین در جو بالایی این سیاره یافت می‌شود. اکنون دانشمندان می‌گویند یک امضای زمین شناسی شواهدی از آتشفشان‌های انفجاری در این سیاره مرموز را نشان می‌دهد.

«جاناتان لونین» (Jonathan Lunine) استاد فیزیک و مدیر گروه بخش نجوم دانشگاه کرنل گفت: فسفین اطلاعاتی درباره زیست شناسی این سیاره به ما نشان نمی‌دهد بلکه اطلاعاتی درباره زمین شناسی آن سیاره به ما ارائه می‌دهد و این اطلاعات به این سیاره‌ای اشاره دارد که امروزه یا در گذشته‌های نه چندان دور در آن پدیده آتشفشان‌خیزی انفجاری فعال رخ داده است.

آتشفشان‌خیزی (Volcanism‎) به پدیده فوران سنگ‌های مذاب (ماگما) بر روی سطح زمین، سیاره‌ها یا ماه گفته می‌شود که طی آن گدازه، سنگ‌های آذرآواری و گازهای آتشفشانی از راه شکافی که مجرای آتشفشان نامیده می‌شود، به بیرون پرتاب می‌گردد. فرایند آتشفشان‌خیزی شامل همه پدیده‌های تولید ماگما در پوسته یا گوشته زمین و بالاآمدن آن در پوسته و تشکیل سنگ آتشفشانی و آثار و پیامدهای ناشی از آن می‌شود.

محققان این مطالعه پس از بررسی مشاهدات حاصل از تلسکوپ جیمز کلرک ماکسول رصدخانه مونوکی واقع در هاوایی و آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما در شمال شیلی اظهار کردند که آتشفشان‌خیزی راهی برای ورود فسفین به فضای فوقانی زهره است.

اگر سیاره زهره دارای فسفید باشد و آن را در جریان آتشفشانی و انفجاری به سطح سیاره آورده و سپس به جو تزریق کرده باشد پس می‌توان گفت فسفیدها با اسید سولفوریک جو زهره واکنش نشان داده و فسفین تشکیل داده‌اند.

«ناک ترونگ» (Ngoc Truong) دیگر محقق این مطالعه در انتها گفت: تأیید آتشفشان‌خیزی انفجاری در زهره از طریق گاز فسفین اتفاقی کاملاً غیر منتظره بود.