آکسینیت

مدیر فروش مهر 8, 1401 دیدگاه‌ها برای آکسینیت بسته هستند
آکسینیت

آکسینیت گروهی کمیاب در میان مواد معدنی سیلیکات بورات آلومینیوم به شمار می رود که به ندرت در کیفیت سنگ های جواهر یافت می شود. نام «آکسینیت» از یک کلمه ی یونانی به معنای «تبر» برگرفته شده است. رنگ آکسینیت با توجه به ترکیب دقیق آن متفاوت است، اما اغلب سنگ های آکسینیت به رنگ قهوه ای طلایی وجود دارند. رنگ های دیگر از یاسی تا بنفش و قهوه ای تا قهوه ای مایل به قرمز متفاوت می باشد.

به دلیل کمیابی و ساختار بی نظیر بلوری، آکسینیت سنگ جواهری بسیار محبوب در میان کلکسیونرهای مواد معدنی محسوب می شود. ساختار بلوری آکسینیت سه گانه است، و بلورها به شکل مسطح و قاشقی مشاهده می شوند. همه ی انواع مواد معدنی آکسینیت و با اندکی تفاوت در  ترکیبات کلسیم با آهن، منیزیم یا منگنز، ساختار بلوری مشترکی دارند.تراکم آکسینیت یا گرانش خاص به نسبت دقیق ترکیب شیمیایی در نمونه ی خاص بستگی دارد. آکسینیت کلیواژی متمایز و خوب با شکاف حلزونی و شکننده دارد که سنگ جواهر را نسبت به دیگر سنگ های جواهر نسبتا ضعیف و شکننده می سازد، اما در عین حال سختی نسبتا مناسبی از ۶/۶ تا ۷ در مقیاس موس دارد.

آکسینیت یکی از معدود سنگ های جواهری است که خاصیت چند رنگی دارد. سنگ های جواهر چند رنگ با توجه به نور و زاویه ی دید، رنگ های متفاوتی از خود تولید می کنند. چند رنگی تنها در سنگ هایی با بلور انکسار مضاعف یافت می شود و دلیل آن تفاوت در دریافت شعاع نور در بلورها می باشد. آندالسیت در کنار تانزانیت، کیانیت و یولیت یکی دیگر از سنگ های جواهر چند رنگی می باشد. سنگ های جواهر تک انکسار چند رنگی نخواهند بود، این انکسار تکی در الماس و لعل بدخشان وجود دارد.

هنگامی که آکسینیت برش خورده و صیقل داده شود، درخشندگی قوی شیشه ای و همچنین خواص پیزوالکتریک و گرما- از خود بروز می دهد. سنگ های جواهر پیزوالکتریک و گرما- هنگامی که به سرعت گرم یا سرد می شوند و یا هنگام تحت فشار قرار گرفتن بلورها، جریان الکتریکی تولید می کنند. این ویژگی بسیار عجیب و خاص است و تنها برخی از سنگ های جواهر مانند تورمالین و پرهنیت دارای این ویژگی هستند.https://javahersazi.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.